Abstract | Temeljna zadaća nastave hrvatskoga jezika je osposobiti učenike za jezičnu komunikaciju koja im omogućuje sporazumijevanje, iskazivanje vlastitih misli i osjećaja te primanje poruka. Navedene se zadaće ostvaruju u nekoliko osnovnih spoznajnih aktivnosti, odnosno jezičnih djelatnosti, a to su: slušanje, govorenje, čitanje i pisanje. Jezične djelatnosti različite su lingvistički, psihološki i sociološki uvjetovane aktivnosti čije sustavno provođenje znatno olakšava usvajanje jezičnih sadržaja. Dijete u jezičnu komunikaciju ponajprije ulazi slušanjem i oponašanjem odraslih sugovornika kako bi u određenoj fazi progovorilo. Kasnije se u školskoj dobi, uz slušanje i govorenje, razvijaju i složenije jezične aktivnosti, poput čitanja i pisanja. U provođenju jezičnih djelatnosti uvelike pomažu jezične igre kojima se učeniku olakšava usvajanje novih znanja, sposobnosti, vještina i stvaranja navika (Aladrović Slovaček, 2018). Temeljni cilj ovoga rada bio je ispitati utječu li jezične igre u nastavi hrvatskoga jezika na jezične djelatnosti aktivnoga slušanja i govorenja u mlađoj školskoj dobi. Istraživanjem se želio ispitati i stav učenika prema Hrvatskome jeziku kao nastavnom predmetu, aktivnostima i jezičnim igrama na početku i na kraju istraživanja. Istraživanje je provedeno na uzorku od 22 učenika trećeg razreda Osnovne škole Bukovac. Za potrebe istraživanja održani su sati hrvatskoga jezika u kojima su bile zastupljene aktivnosti kojima su se poticale jezične djelatnosti slušanja i govorenja. Kao instrumenti istraživanja, korišteni su anketni upitnik o stavovima učenika prema nastavnome predmetu Hrvatski jezik i igri u nastavi hrvatskoga jezika, inicijalni i završni test slušanja, inicijalni i završni test govorenja te evaluacijski upitnik o održanim satima i provedenim jezičnim igrama. Rezultati pokazuju da učenici postižu izvrsne rezultate na inicijalnom testu slušanja te da postižu bolji ukupni rezultat na završnom testu slušanja nego na inicijalnom testu slušanja. Rezultati inicijalnog testa govorenja pokazuju kako su u govoru djece mlađe školske dobi zastupljeni dijalektizmi i gramatička odstupanja, dok su u završnom testu govorenja bile prisutne i tuđice. Rezultati pokazuju i da učenici vole Hrvatski jezik kao nastavni predmet i da vole učiti igrajući se te da su im se održani sati i provedene jezične igre svidjele. |
Abstract (english) | The main task of teaching the Croatian language is to equip students with the competencies they need to communicate, express their thoughts and feelings and receive messages. These tasks are accomplished in several basic cognitive activities, namely language receptive and productive skills, such as listening, speaking, reading and writing. Linguistic skills are different linguistic, psychological and sociological conditioned activities whose systematic implementation greatly facilitates the acquisition of the linguistic content. Firstly, the child listens to and imitates the adult interlocutor to be able to speak at a certain stage. Furthermore, in addition to listening and speaking, the child develops more complex language skills, such as reading and writing. Language games and activities greatly assist in the development of communication, which then facilitates the learner's acquisition of new knowledge, abilities, skills and habit formation (Aladrović Slovaček, 2018). The main aim of this master thesis was to examine whether language games incorporated in a class at a young school-age can affect language skills, listening and speaking. The research also examined the students' attitude towards the Croatian language as a subject, activities and language games at the beginning and the end of the research. The study was conducted on a sample of 22 third grade students of the Bukovac Primary School. For the research, Croatian language classes were held, in which activities promoting listening and speaking activities were used. Instruments used in this research were surveys of students' attitudes towards the Croatian language and games in Croatian language teaching and instruction, initial and final listening test, initial and final speaking test, and evaluation questionnaire on classes and language games. The results show that students achieve excellent results on the initial listening test and that they score better on the final listening test rather than on the initial listening test. The results of the initial speaking test show that dialecticisms and grammatical deviations were present in the speech of young children. However, in the final speech test, along with the indicated grammatical deviations and dialecticisms, foreign words also appeared. The results also show that the students love the Croatian language as a subject and that they love to learn by playing games, as well as that they liked the lessons. |