Abstract | Likovno stvaralaštvo razumijemo kao aktivnost kojom se ne potiče samo fizički razvoj, već i emocionalni i duševni razvoj kod djece, ali i kod odraslih osoba. Kroz likovno izražavanje se učenje, istraživanje, dolaženje do novih spoznaja i kvalitetnijih rješenja odvija na jedan opušteniji način. Zato je područje likovnog izražavanja iznimno važno i u waldorfskoj pedagogiji koja je godinama prihvaćena kao alternativniji, slobodniji pristup u odgajanju djeteta te je sama po sebi orijentirana, kako na cjelokupan fizički razvoj tako i na duševni razvoj djeteta. Veliku ulogu u waldorfskoj pedagogiji imajuboje koje u waldorfskoj pedagogiji imaju veliku ulogu i dublje značenje. To zahtjeva njihovo promišljeno korištenje u svemu onomu što dijete okružuje, od prostora, odjeće, predmeta i u ponudi boja pri likovnom stvaralaštvu. Materijali koji se inače koriste u waldorfskoj pedagogiji su uglavnom prirodni, likovni materijali su od najčišćih prirodnih sirovina koje djeca mogu istraživati na različite načine. Pristup u likovnosti waldorfske pedagogije je također specifičan jer se od odgojitelja ne traži da djecu podučava kako da točno nešto naslika ili modelira, djetetu se pušta da samo istražuje te da uči na principu promatranja starijih, iskusnijih vršnjaka i odraslih kako izvode određene likovne aktivnosti. Prema onome što djeca vide, kako odgojitelj slika, modelira, crta i sl. dijete će pokušati ponoviti isto, no svako dijete će opet tu likovnu radnju napraviti na svoj način, kombinirajući ono što je vidjelo s onim što je njemu osobno prirodno. Likovne aktivnosti u waldorfskoj pedagogiji su usmjerene na procese, na to kako se materijali gibaju, mijenjaju i međusobno povezuju. Modeliranje gline i tijesta te oblikovanje vune i ostalih materijala omogućuje djeci razvoj fine motorike te spoznaju što sve oni sami mogu napraviti vlastitim rukama. Kada su u pitanju dječji crteži, oni odgojiteljima pomažu u analizi djetetova stanja i spoznaju u kojoj se razvojnoj fazi dijete nalazi. Aktivnost slikanja ima terapeutski učinak, kod upoznavanja s tom aktivnošću je prvo važan doživljaj, a tek kasnije proces i što njime dobivamo. Prvo se djeca upoznaju s različitim nijansama istih boja dodavanjem vode, a tek kasnije dolazi kombiniranje i miješanje triju osnovnih boja te dobivanje novih boja.
U waldorfu likovne aktivnosti harmonično i nenametljivo razvijaju i oblikuju osobnost djeteta, povezuje ono duševno i ono tjelesno u djetetu, aktivira i potiče maštu, kreativnost. |
Abstract (english) | We understand art as an activity that encourages not only physical development, but also emotional and mental development in children but also in adults. Through artistic expression, learning, research, coming to new knowledge and better solutions take place in a more relaxed way. That is why the field of artistic expression is extremely important in Waldorf pedagogy, which has been accepted for years as a more alternative, freer approach to raising a child and is in itself oriented, both to the overall physical development and mental development of the child. A great role in Waldorf pedagogy is played by colors, which have a great role and deeper meaning in Waldorf pedagogy. This requires their thoughtful use in everything that surrounds the child, from space, clothing, objects and in the offer of colors in artistic creation. The materials normally used in Waldorf pedagogy are mostly natural, the art materials are from the purest natural raw materials that children can explore in different ways. The approach in the art of Waldorf pedagogy is also specific because educators are not required to teach children exactly how to paint or model, the child is allowed to just explore and learn by observing older, more experienced peers and adults performing certain art activities. According to what the children see, how the educator paints, models, draws, etc. the child will try to repeat the same, but each child will again do this art work in his own way, combining what he saw with what is personal to him personally. Art activities in Waldorf pedagogy are focused on processes, on how materials move, change and interconnect. Modeling clay and dough and shaping wool and other materials allows children to develop fine motor skills and learn what they can do with their own hands. When it comes to children's drawings, they help educators to analyze the child's condition and find out what stage of development the child is in. The activity of painting has a therapeutic effect, when getting acquainted with this activity, first the experience is important and only later the process and what we get with it. First, children are introduced to different shades of the same colors by adding water, and only later comes the combination and mixing of the three basic colors and obtaining new colors.
In Waldorf, artistic activities harmoniously and unobtrusively develop and shape the child's personality, connects the mental and the physical in the child, activates and stimulates the imagination, creativity. |