Abstract | Učiteljstvo je oduvijek bila cijenjena i ugledna profesija u društvu. Međutim, kako su se kroz povijest mijenjale društvene prilike, tako se mijenjao i položaj učitelja u društvu te temeljne karakteristike kvalitetnog učitelja prilagođene su suvremenom načinu života i potrebama tržišta. Proces globalizacije ostavlja tragove na svim sferama društva pa tako zahtijeva i promjene u odgojno-obrazovnom sustavu. Naime, u vrijeme kada se informacijsko-komunkacijska tehnologija iznimno brzo razvija, a količina dostupnih informacija raste, potrebno je prilagoditi izobrazbu svih članova društva promjenama na državnom i europskom planu. Da bi svoja znanja i moralne vrijednosti uspješno prenosili drugim članovima društva, učitelji sami moraju biti adekvatno obrazovani. Njihovo se obrazovanje kroz povijest mijenjalo, od četverogodišnjih i petogodišnjih srednjih učiteljskih škola, preko dvogodišnjih viših škola, učiteljskih akademija u trajanju od četiri godine sve do današnjih integriranih
preddiplomskih i diplomskih studija na sveučilištima u trajanju od 5 godina. Učiteljski poziv traži neprestano usavršavanje i osposobljavanje, a ono se odvija kroz proces cjeloživotnog učenja, formalnog, neformalnog i informalnog. Kao članica EU-a Hrvatska je potpisnica brojnih deklaracija, programa i inicijativa koji potiču mobilnost svih sudionika obrazovanja te ističu važnost cjeloživotnog učenja i usavršavanja za sve članove društva (Program cjeloživotnog učenja, Ersamus, Yothpass, Europass i dr.). S ciljem stvaranja društva znanja, istaknute su i potrebne vještine suvremenog učitelja- proaktivnost, kreativnost, empatija, razvijanje kritičkog mišljenja te stvaralačkih sposobnosti kod učenika koji će jednog dana
postati aktivni članovi suvremenog društva. |
Abstract (english) | Teaching has always been respected profession in society and since its existence it has had a good reputation. However, social conditions have been changed through the history, so the position of teachers in society and the fundamental characteristics of quality teachers adapted to modern lifestyle and market needs also have been changed. The globalization process leaves traces on all spheres of society and requires changes in the educational system. At the time when the informationcommunication technology has been developing very quickly, and the amount of information available growes, it is necessary to adapt the education of all members of society to changes in the national and European level. If teachers want successfully transmitt their knowledge and moral values to other members of society, teachers themselves must be adequately educated. Their education has been changed through the history from four-year and five-year secondary school for teachers, over twoyear colleges, teachers' academy of four years education, until the present integrated undergraduate and graduate studies at universities for a period of 5 years. Teaching requires continuous education and training and it takes place through a process of lifelong learning; formal, non-formal and informal. As a member of the EU Croatia has signed a number of declarations, programs and initiatives that encourage mobility of all participants of education and emphasize the importance of lifelong learning and training for all members of society (the Lifelong Learning Programme, Ersamus, Yothpass, Europass, etc.). With the aim of creating a
'knowledge society', there are highlighted necessary skills of contemporary teacher - proactivity, creativity, empathy, ability for developing critical thinking and creative abilities of students who will become active members of contemporary society one day. |