Title Uloga roditelja u medijskom opismenjavanju djece rane i predškolske dobi
Title (english) The role of parents in media literacy of early and preschool children
Author Martina Šturlan
Mentor Astrid Nox (mentor)
Committee member Marina Gabelica (predsjednik povjerenstva)
Committee member Marko Gregurić (član povjerenstva)
Committee member Astrid Nox (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Teacher Education Zagreb
Defense date and country 2021-09-17, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Pedagogy Early Childhood and Preschool Pedagogy
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences
Abstract Cilj ovog rada bio je teorijski objasniti princip medija i medijskog opismenjavanja djece rane i predškolske dobi u okviru njihovog psihofizičkog razvoja, prikazati utjecaj koji mediji imaju na djecu te precizirati roditeljske uloge u medijskom opismenjavanju djece. Mediji postaju sve prisutniji u našim životima i potrebno je znati pravilno ih koristiti. Za pravilno korištenje medija potrebno je kritičko razmišljanje, moralno zaključivanje i samokontrola. Te i ostale bitne kognitivne i emocionalne sposobnosti u djece rane i predškolske dobi još nisu dostigle potrebnu razinu razvoja za samostalno interpretiranje medijskih poruka da bi bili zaštićeni od negativnih utjecaja medija. U medijima se predstavljaju određene vrijednosti, lažne realnosti, stereotipi i predrasude, a vrlo lako i često se djeca putem medija mogu susresti s internetskim kriminalom i varanjem, manipuliranjem, nasiljem i pornografijom. Zbog toga se djecu s medijima ne smije pustiti bez nadzora i potrebno ih je medijski opismeniti. Važan preduvjet medijskog opismenjavanja djece je medijska pismenost roditelja te je bitna suradnja roditelja i odgojno-obrazovnih ustanova, ali i suradnja cijele zajednice. Odgojitelji mogu pomoći u medijskom opismenjavanju roditelja pomoću edukativnih radionica, roditeljskih sastanaka, edukativnih letaka, kutića za roditelje i slično. Medijsko opismenjavanje je bitno jer na taj način upoznajemo medije, načine njihova korištenja i utjecaje koje imaju na korisnike. Utjecaji mogu biti pozitivni i negativni, a posljedice kratkoročne i dugoročne ovisno o vremenu pojavljivanja i načinu ponašanja. Što više znamo o toj temi, moći ćemo kvalitetnije djelovati u ograničavanju negativnih utjecaja te poticati korištenje sadržaja s pozitivnim i dugoročnim posljedicama. Utjecaj medija na djecu je, ukoliko se ne kontrolira, u većini slučajeva štetan, a najviše na kognitivni, jezični i socio-emocionalni razvoj uzrokujući poremećaje u ponašanju, poremećaje pažnje i hiperaktivne poremećaje, probleme s pamćenjem, gubitak samokontrole, slabiji razvoj vokabulara i ostale probleme u razvoju. Roditelji imaju najviše utjecaja na smjer djetetova razvoja i oni su posrednici u korištenju medija. Njihova je uloga pronaći kvalitetan medijski sadržaj i primjeren djetetovoj dobi te vremenski ograničiti korištenje medija, ali i zajedno s djetetom raspravljati o sadržaju te time razvijati kritički stav i razlikovanje stvarnosti i mašte. Osim toga, roditelji su dužni kvalitetno organizirati dane ranog djetinjstva u kojem dijete ima vremena za slobodnu igru, ali i vrijeme za čitanje priča iz knjiga za djecu.
Abstract (english) The aim of this paper was to theoretically explain the principle of media and media literacy of children of early and preschool age within their psychophysical development, to show the impact of the media on children and to specify parental roles in media literacy of children. The media are becoming more and more present in our lives and we need to know how to use them properly. Proper media use requires critical thinking, moral reasoning, and self-control. These and other essential cognitive and emotional abilities in early and preschool children have not yet reached the required level of development for independent interpretation of media messages to be protected from the negative influences of the media. There are certain values, false realities, stereotypes and prejudices in the media, and very easily and often children can encounter cybercrime and cheating, manipulation, violence and pornography through the media. Therefore, children with the media must not be left unattended and need to be media literate. An important precondition for children's media literacy is the media literacy of parents, and the cooperation of parents and educational institutions is important, as well as the cooperation of the entire community. Educators can help media literacy for parents through educational workshops, parent meetings, educational flyers, notice noards and so on. Media literacy is important because this way we get to know the media, the ways in which they are used and the impact they have on users. Impacts can be both positive and negative, and consequences short-term and long-term regardless of the time of onset and behavior. The more we know about this topic, the better we will be able to act to limit negative impacts and encourage the use of content with positive and long-term consequences. The influence of the media on children, if not controlled, is in most cases harmful, and mostly on cognitive, linguistic and socio-emotional development causing behavioral disorders, attention disorders and hyperactive disorders, memory problems, loss of self-control, poor vocabulary development and other developmental problems. Parents have the greatest influence on the direction of a child's development and they are intermediaries in the use of the media. Their role is to find quality media content appropriate to the child's age and to put a time limit on the use of media, but also to discuss the content together with the child and by that develop a critical attitude and abillity to differentiate reality from imagination. In addition, parents are obliged to organize quality days of early childhood in which the child has time for free play, but also time to read stories from a children's book.
Keywords
mediji
medijsko opismenjavanje
razvoj mozga
roditeljska medijacija
Keywords (english)
media
media literacy
brain development
parental mediation
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:147:093424
Study programme Title: Undergraduate University Study of Early and Preschool Education Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica odgojitelj/odgojiteljica djece (sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica odgojitelj/odgojiteljica djece)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2022-07-06 12:17:35