Abstract | U početku ovoga rada nalazi se analiza prisutnosti softvera za oblikovanje sadržaja u
Kurikulumu za nastavni predmet Informatike za osnovne škole i gimnazije u Republici
Hrvatskoj kao i u udžbenicima nastavnog predmeta Informatika dvije nakladničke kuće,
Školske knjige i kuće ALFA. Navedeni su primjeri aktivnosti korištenja slobodnog softvera
otvorenog izvornog koda za vizualno oblikovanje sadržaja koje se mogu primijeniti u nižim
razredima osnovne škole. Zatim su opisane vrste grafike tj. rasterska i vektorska te formati
grafičkih oblika koje možemo koristiti u računalnim programima za oblikovanje sadržaja.
Prikazana je povijesti slobodnog i komercijalnog softvera, a zatim pregled programa GIMP,
Inkscape, Adobe Photoshop i Adobe Illustrator i njihovih mogućnosti danas. Navedene su
prednosti i nedostaci korištenja slobodnog softvera otvorenog izvornog koda koji je široko
dostupan svima i komercijalnog tipa koji je još uvijek popularniji od slobodnog softvera
otvorenog izvornog koda. U ovome diplomskom radu napravljen je pregled mogućnosti i način
rada dva računalna programa: GIMP-a i Inkscape-a. Napravljen je pregled korisničkih sučelja,
mogućnosti rada sa tekstom, rad sa slojevima te dostupnih alata za crtanje, bojanje i alata za
stvaranje različitih oblika. Nakon što su prikazani načini rada navedenih programa napravljena
je usporedba u mogućnostima programa za stvaranje rasterske i vektorske grafike. Opisane su
prednosti, nedostatci i razlike između programa te koje bi se još promjene mogle uvesti kako
bi programi bili još bolji. U ovome radu korišten je softver za stvaranje vektorske grafike,
softver Inkscape, za izradu logotipa Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Za izradu
logotipa korišteni su slojevi, alati za stvaranje pravokutnika i alati za bojanje, čije je korištenje
detaljno opisano. |
Abstract (english) | The paper begins with an analysis of the presence of drawing software in the
Curriculum for Informatics for primary schools and gymnasiums in the Republic of Croatia
and in Informatics textbooks of two publishers, Školska knjiga and ALFA. Examples of using
free and open-source software for creating visual content design that can be applied in the lower
grades of primary school are included in the paper. The types of graphics, raster and vector, as
well as the graphic formats that can be used are then described. A history of free and opensource and commercial software is presented, followed by an overview of GIMP, Inkscape,
Adobe Photoshop and Adobe Illustrator programs and their capabilities today. The advantages
and disadvantages of using free and open-source software and commercial software are listed.
In this thesis, there is an overview of the potential of two programs: GIMP and Inkscape. An
overview of the user interfaces, possibilities of working with text, working with layers, drawing
tools, colouring and tools for creating different shapes. After the operation modes of these
programs are presented, a comparison is made in the capabilities of software solutions for
creating raster and vector graphics. The advantages, disadvantages and differences between the
programs that could be further changed to make the programs even better. In this paper, the
software for creating vector graphics, Inkscape software, was used to create the logo of the
Faculty of Teacher Education, University of Zagreb. Layers, rectangle tools and colouring tools
were used to create the logo, the use of which is described in detail. |