Title Vođeno čitanje kao metodički postupak
Title (english) Guided reading as a methodical procedure
Author Ivana Marušić
Mentor Tamara Gazdić- Alerić (mentor)
Committee member Martina Kolar Billege (predsjednik povjerenstva)
Committee member Vesna Budinski (član povjerenstva)
Committee member Tamara Gazdić- Alerić (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Teacher Education Zagreb
Defense date and country 2024-09-20, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Interdisciplinary Humanistic Studies Teaching Methods in the Humanistic Sciences
Abstract Cilj rada bio je istražiti utjecaj vođenoga čitanja na razumijevanje teksta kod učenika trećih razreda osnovne škole. Vođeno čitanje definira se kao metodički postupak u kojem sudjeluju učitelj i učenici. Učitelj podržava učenike u procesu čitanja i razumijevanja teksta, dok učenici vođenim čitanjem dostižu veću razinu razumijevanja od one koju bi postigli samostalno. Uz navedeni cilj rada, istraživanje je usmjereno na usporedbu rezultata između eksperimentalne skupine učenika koji su prošli postupak vođenoga čitanja te kontrolne skupine koja nije bila izložena vođenom čitanju. Također, rad istražuje koje asocijacije, broj bilježaka, vrstu riječi i rečenice zapisuju ispitanici za vrijeme prvoga slušanja (čitanja) teksta. Eksperimentalna skupina bila je izložena slušanju digitalnoga zvučnog zapisa teksta, dok je kontrolnoj skupini tekst interpretativno čitao učitelj. U istraživanju su sudjelovala 42 učenika, od čega je 15 dječaka i 27 djevojčica. Učenici su bili podijeljeni u dvije jednake skupine, a podatci su prikupljeni s pomoću upitnika za ispitivanje razumijevanja teksta. Rezultati istraživanja pokazali su značajnu statističku razliku u postignućima između kontrolne i eksperimentalne skupine. Ispitanici koji su sudjelovali u metodičkom postupku vođenoga čitanja postigli su znatno bolje rezultate u razumijevanju teksta u usporedbi s kontrolnom skupinom te su također navodili veći broj bilježaka za vrijeme prvoga slušanja (čitanja) teksta. Iako eksperimentalna skupina (skupina izložena slušanju digitalnoga zvučnog zapisa teksta) navodi veći broj bilježaka, kontrolna skupina (skupina izložena interpretativnom čitanju teksta učitelja) piše manji broj bilježaka konkretnijega značenja. Zaključak rada potvrđuje da je vođeno čitanje metodički postupak koji značajno doprinosi poboljšanju razumijevanja teksta kod učenika niži razreda osnovne škole, u ovom slučaju, učenika trećih razreda. Ipak, kako bi hipoteze bile u potpunosti potvrđene, preporuča se provesti istraživanje na osjetno većem uzorku djece (ispitanika).
Abstract (english) The aim of this study was to investigate the impact of guided reading on text comprehension among third-grade primary school students. Guided reading is defined as a methodological process involving both the teacher and the students. The teacher supports the students in the process of reading and understanding the text, while the students, through guided reading, achieve a higher level of comprehension than they would independently. In addition to the stated goal, the research focused on comparing the results between the experimental group of students who underwent the guided reading process and the control group that was not exposed to guided reading. The study also examined the associations, the number of notes, the types of words, and sentences that the participants recorded during the first listening (reading) of the text. The experimental group was exposed to listening to a digital audio recording of the text, while the control group had the text read aloud by the teacher in an interpretive manner. A total of 42 students participated in the study, including 15 boys and 27 girls. The students wer divided into two equal groups, and the data were collected using a questionnaire designed to assess text comprehension. The research results showed a significant statistical difference in performance between the control and experimental groups. Participants who engaged in the guided reading process achieved significantly better results in text comprehension compared to the control group and also recorded a greater number of notes during the first listening (reading) of the text. Although the experimental group (exposed to listening to the digital audio recording of the text) noted a greater number of annotations, the control group (exposed to the teacher's interpretative reading) wrote fewer notes but with more specific meaning. The conclusion of the study confirms that guided reading is a methodological process that significantly contributes to improving text comprehension among lower primary school students, specifically in this case, third-grade students. However, to fully confirm the hypotheses, it is recommended to conduct research on a significantly larger sample of children (participants).
Keywords
hrvatski jezik
metodika
vođeno čitanje
razumijevanje teksta
bilješke
Keywords (english)
Croatian language
didactics
guided reading
text comprehension
notes
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:147:295353
Study programme Title: Integrated Undergraduate and Graduate University Programme of Study of Primary Teacher Education and Integrated Undergraduate and Graduate University Programme of Study for Primary Teacher Education with English and German Language Study programme type: university Study level: integrated undergraduate and graduate Academic / professional title: magistar/magistra primarnog obrazovanja (magistar/magistra primarnog obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2025-01-15 09:33:50