Abstract | Današnji se čovjek uvelike razlikuje od onoga prošloga stoljeća, ponajprije po raznim mogućnostima virtualnog izražavanja. Djeca današnjice većinu vremena provode koristeći razne oblike tehnoloških pomagala za zabavu (tablet, laptop, računalo, televizor...). Upravo takav oblik zabave sredinom prošlog stoljeća nije postojao. Djeca su se zabavljala igrajući se, plešući, svirajući te pjevajući. Sve tradicijske igre koje postoje izmislili su ljudi upravo kao izvor zabave i veselja, a najveći kreatori igara s pjevanjem, brojalica i plesova bila su i još uvijek jesu – djeca. Ovakve glazbene forme svrstavaju se u folklornu kategoriju stvaralaštva, odnosno u tradicijski glazbeni oblik izražavanja svojih osjećaja, misli i želja pa čak i strahova. Dječje stvaralaštvo uključuje proživljavanje različitih događaja, stvari, pojava ili osjećaja. Ukratko, djeca sva svoja zapažanja, iskustva (kakva god ona bila), želje i mogućnosti koriste prilikom stvaranja igre, brojalice, pjesme ili plesa. Sve ono što je djecu zanimalo i budilo im maštu, to su i opjevala u pjesmama ili prikladnim stihovima brojalica. Dječja mašta kao nepresušan izvor ideja upravo je ono što je poticalo djecu na stvaranje. Sama su stvarala pravila za određene igre, sama su stvarala rimu i sama su stvarala pokrete, bilo uz glazbu ili bez nje. Tradicija nekog naroda, kronološki, potječe prvenstveno od djece koja su, bez obzira na manjak iskustva, mnogo doprinjela narodnom stvaralaštvu. Međutim, veliko bogatstvo jezika, brojalica te drugih glazbenih oblika, djeca su naučila od svojih starijih članova obitelji pa se može reći da se igre prenose s koljena na koljeno. Da bi se djeca razvila u kreativna bića, veliku ulogu imaju dakako odrasli članovi obitelji koji djecu odgajaju, potiču njihovo stvaralaštvo te ih uranjaju u pravo bogatstvo osjeta i doživljaja. Koje su sve tašunaljke roditelji pjevali djeci, koje su se sve igre igrale, koji su se plesovi plesali te koje su se brojalice koristile prilikom izbrojavanja u Baranji, malo je poznato široj folklornoj zajednici. U ovom radu posvetit ću se dječjoj glazbenoj baštini i ostavštini Baranje, onakvoj kakva je nekad bila te kakva bi trebala biti i sada. |
Abstract (english) | There are a lot of diferences in todays man then there were a century ago, notably in the great offer of the virtual expression of the mind. Nowadays children often spend their time using the most modern technology gadgets for entertainment. That kind of technology didn't exist in the past century and that is where a base of this paper begins. Children where having fun by making up songs, rhymes, dances, moves, games and melodies. All of the traditional games were made by humans as a source of fun and entertainment and the most important creators of the fun were (and still are) – children. Those kind of musical forms belong to the folklore cathegory, that is to the traditional music form of expressing our feelings, thoughts, wishes and even fears. The creation of the children involves a mixture of experience and feelings. Shortly, children use all of their experience, wishes and possibilities for inventing a game, a song, a dance or a rhyme. Everything that was appealing to the children was sung by them. Children's imagination is an everlasting flow of ideas and that is exactly what powers them and pushes them to be creative. They made their own rules, their own rhymes, games and moves, with and without the music. The tradition of a nation, chronologicaly, comes from children and they have contributed our tradition immensely, even without the experience. However, there is a great impact of parents on the children and for them to grow, there needs to be more support, motivation and a proper childcare in their upbringing. Children have learned plenty of games from their parents so in that case there can be said that the games were tranferred from one generation to the other one. There is not much of the song, rhythms, and games written and known about the Baranja region. My goal is to investigate that region and to write down songs, rhymes, games and dances that were played by children of Baranja. |