Abstract | Tradicionalan pristup govori o djetetu kao pasivnom pojedincu koje koristi prostorno okruženje koje je konstruirao odrasli pojedinac kako bi dijete moglo u njemu boraviti. Novija istraživanja (suvremena) naglašavaju da je dijete aktivni pojedinac okruženja ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja kao i glavni korisnik tog okruženja. Suvremeni pristupi koji su usmjereni na dijete naglašavaju koliko je važno kvalitetno materijalno okruženje za cjelovit djetetov razvoj. Prema konstruktivističkoj paradigmi i kurikulumu djeca konstruiraju svoja znanja aktivnim sudjelovanjem i stjecanjem iskustva te istraživanjem i interakcijom sa socijalnim i materijalnim okruženjem. Djeca ne uče izravnim poučavanjem, a okruženje je izvor učenja kao i bogatstvo različitih materijala. Djeca uče istražujući te sam prema autorici Došen Dobud odabrala određene materijale kroz aktivnosti koje potiču istraživanje djece kao što su: istraživanje zvukova, ogledi o svjetlosti, istraživanje boja, pijesak, privlačnost magneta, voda, kombinirane igre prerade, brašno, tijesto, glina i plastelin. Aktivnosti koje se provode ovise o dječjim interesima ali i o odgajateljevom kreativnošću. Važnu ulogu imaju odgajatelji koji zajednički sa stručnim timom oblikuju prostor, unose u prostor veliko bogatstvo materijala i sredstava. Također je važan partnerski pristup odgajatelja prema djeci i prema roditeljima kako bi zajednički došli do kvalitetne odgojno obrazovne prakse na dobrobit djeteta. Djeca u kvalitetno odgojno-obrazovnom okruženju mogu (samo)organizirati aktivnosti. Važno je da odgajatelji stvore poticajno okruženje kako bi to bilo uspješno, jer putem toga uz odgajatelja djeca pronalaze problemske situacije kao i rješenja za njih. Odabirom različitih materijala možemo utjecati na kvalitetu djetetovih znanja i motivaciju za istraživanje. Cilj ovog rada je istaknuti važnost poticajnog prostorno-materijalnog okruženja u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju. |
Abstract (english) | Traditional way is telling us about a child as a passive individual which is using spatial environment which is constructed by the adult individual for kids to live inside it. The newest researches (modern) are pointing out that child is the active individual of the early and preschool nurture and education same as its main user. Modern approaches which are directed on a child’s are pointing out importance of quality material environment for child development. According to the constructivist paradigm and curriculum, children construct their knowledge through active participation and acquisition of experience, and by research and interaction with the social and material environment. Children are not taught by direct teaching, and the environment is a source of learning as well as the wealth of different materials. Children learn exploring, and according to the author Došen Dobud, I selected activities that encourage children’s research, such as: exploring sounds, light, color, sand, magnets, water, combined processing, flour, pastry, clay and plastic. The activities carried out depend on the child's interests, but also on the creativity of the preschool teacher. Preschool teachers are playing important role, together with the professional team, which are shaping space, and bringing large amount of resources. Friendly approach is also important between educators and children, and also between parents to bring together good quality educational practices for the benefit of the child. Children in a quality educational environment can (self)organize activities. It is important for educators to create a stimulating environment for this to be successful, because through this, children find problem situations as well as solutions for them. Choosing different materials can influence the quality of the child's knowledge and motivation for research. Goal of this paper is to emphasize the importance of stimulating the spatial-material environment in early and preschool nurture and education. |