Abstract | Dijete dolaskom u školu gleda na učitelja kao na uzor (Trankiem, 2009). Nakon roditelja on postaje najvažnija osoba u djetetovu životu. Učiteljeva potpora, poštovanje, pravednost, strpljivost samo su neki od čimbenika koji pridonose pozitivnom razrednom ozračju i kvaliteti školskog života (Jurić, 2004). Stoga je glavni cilj ovog istraživanja bio ispitati povezanost privrženosti učiteljici i razrednog ozračja sa kvalitetom školskog života te rodne razlike u privrženosti učiteljici, razrednom ozračju i zadovoljstvu školom. U istraživanju sudjelovalo je ukupno 102 učenika četvrtih razreda osnovne škole na području Grada Zagreba. Kao instrumenti u istraživanju korišteni su prilagođeni inventar privrženosti roditeljima i vršnjacima, upitnik Moj razred te upitnik kvalitete školskog života. Rezultati su pokazali izraženu privrženost učenika prema učiteljici. Od tri dimenzije privrženosti, učenici su istaknuli povjerenje, zatim kvalitetu i dubinu komunikacije, a osjećaj otuđenosti je ispodprosječno nizak. Na skalama razrednog ozračja vidljivo je da su učenici uglavnom međusobno povezani i sviđa im se biti dio razreda, a napetost među učenicima ponekad je prisutna. Prilikom izvršavanja školskih zadataka natjecanje je uglavnom prisutno, a pomoć pri savladavanju sadržaja uglavnom nije potrebna. Rezultati pokazuju kako su učenici uglavnom prihvaćeni i integrirani među vršnjacima te su općenito zadovoljni školom. Rodne razlike u percepciji privrženosti i razrednog ozračja gotovo da i ne postoje. Podjednako procjenjuju povjerenje u učiteljicu, nizak osjećaj otuđenosti, kvalitetu komunikacije s učiteljicom, zadovoljstvo razredom, napetost, natjecanje i težinu, dok je jedino povezanost statistički izraženija kod dječaka nego kod djevojčica. Na temelju rezultata vidljiva je i podjednaka prihvaćenost od svojih vršnjaka, međutim statistički značajna razlika je utvrđena kod zadovoljstva školom, s time da su djevojčice općenito zadovoljnije školom. Učenici koji su zadovoljni razinom privrženosti učiteljici i razrednim ozračje, zadovoljni su i kvalitetom školskog života. |
Abstract (english) | Upon arrival at school, the child views the teacher as a role model (Trankiem, 2009). After the parents, the teacher becomes the most important person in the child's life. Teachers support, respect, fairness, patience are just some of the factors that contribute to a positive classroom climate and quality of school life (Jurić, 2004). Therefore, the main goal of this research was to examine the relationship between attachment for teacher and classroom climate with the quality of school life and gender differences in attachment to teacher, classroom climate and school satisfaction. A total of 102 fourth-grade elementary school students in the City of Zagreb participated in the research. The following instruments were used in the research: Inventory of attachment for parents and peers, questionnaire My class for measuring class climate and questionnaire on the quality of school life. The results showed a high level of student attachment to teacher. Of the three dimensions of attachment, students highlighted trust, followed by the quality and depth of communication, and the feeling of alienation was below average low. On the scales of the classroom climate, it is evident that the students are mostly cohezive and like to be a part of the class, and the friction among the students is sometimes present. When performing school assignments, competition is mostly present, and help is generally not needed. The results show that students are generally accepted and integrated among peers and are satisfied with the school. Gender differences in the perception of attachment and the classroom climate are statistically non-existent. They equally assess confidence in the teacher, the quality of communication with the teacher, class satisfaction, friction, competition, and difficulty. The cohesiveness is statistically more pronounced in boys than in girls. Based on the results, equal acceptance from two peers is apparent, however, there is a statistically significant difference in school satisfaction, girls are generally more satisfied with school. Students who are satisfied with the level of affection for the teacher and the classroom climate are also satisfied with the quality of school life. |