Abstract | Pismenost je jedna od najvažnijih kompetencija koje djeca trebaju steći jer je sredstvo kojim se postavlja temelj za školski uspjeh i stjecanje znanja. Stručnjaci ističu da se u razvijanju pismenosti važno usredotočiti na rane godine djetetova života, tj. na razdoblje rane pismenosti, koje prethodi formalnom obrazovanju i automatizaciji čitanja i pisanja. Istraživanja rane pismenosti različito određuju doprinos fonološke svjesnosti, poznavanja slova, koncepta o tisku, govornog jezika, rječnika, narativnih sposobnosti, rukopisnih vještina i drugih faktora za kasniji uspjeh u čitanju, pisanju, ali i akademskom napredovanju u cjelini. U Hrvatskoj nema sustavnih istraživanja i praćenja razvoja tih pokazatelja, kao ni točno definiranih elemenata u nacionalnom kurikulu predškolskog odgoja i obrazovanja koji bi osigurali poučavanje znanja i sposobnosti nužnih za kasniju formalnu pismenost.
U ovom radu opisuje se pojam rane pismenosti i drugih fenomena koje ona uključuje, a to su: svijest o jeziku i glasvima, bogatstvo dječjeg vokabulara, pripovjedna sposobnost te svijest o tisku. Potom se rad osvrće na predčitačke vještine i na razvoj čitanja, na faze početnog čitanja te na načine poticanja početnog čitanja kod djece predškolske dobi. Nakon toga se prelazi na predpisačke vještine i razvoj pisanja, gdje se naglasak stavlja na faze pisanja i poticanje početnog pisanja. Dotiče se u radu i uloga roditelja u poticanju rane pismenosti, kao i uloga odgojitelja, te se donosi prikaz aktivnosti vezanih za poticanje početnog čitanja i početnog pisanja kod djece predškolske dobi. U radu se donosi i prikaz ispitivanja vještina rane pismenosti kod djece predškolske dobi, pri čemu je korišten test za procjenjivanje predvještina čitanja i pisanja – PredČiP test autorica Jelene Kuvač Kraljević i Mirjane Lenček (2012). Uzorak je činilo 30 djece u dobi od 3 do 5 godina (10 trogodišnjaka, 10 četverogodišnjaka i 10 petogodišnjaka). Time ovaj rad, iako temeljen na malom uzorku, donosi prinos uvidu u razinu vještina rane pismenosti djece u dobi od 3 do 5 godina. |
Abstract (english) | Literacy is one of the most important competencies that children need to acquire because it is a cultural tool that lays the foundation for school success and the acquisition of knowledge. Experts point out that in developing literacy, it is important to focus on the early years of a child's life, ie the period of early literacy, the period preceding formal education and the automation of reading and writing. Early literacy research differently determines the contribution of phonological awareness, letter knowledge, print concept, spoken language, vocabulary, narrative abilities, handwriting skills and other factors for later success in reading, writing, but also academic advancement as a whole. In Croatia, there is no more systematic research and monitoring of the development of these indicators, as well as precisely defined curricula for pre-school education that would ensure the teaching of knowledge necessary for later formal literacy.
This paper describes the concept of early literacy and the phenomena it includes, namely: awareness of language and voices, richness of children's vocabulary, narrative ability and awareness of the press. The paper then looks at pre-reading skills and the development of reading, the stages of initial reading and ways to encourage initial reading in preschool children. It then moves on to prescriptive skills and the development of writing, where emphasis is placed on the stages of writing and encouraging initial writing. The role of parents in encouraging early literacy is also touched upon in the work, as well as the role of educators, and an overview of activities related to encouraging initial reading and initial writing in preschool children is given. The paper also presents an examination of early literacy skills in preschool children, using a test to assess reading and writing skills - PredČiP test by Jelena Kuvač Kraljević and Mirjana Lenček (2012). The sample consisted of 30 children aged 3 to 5 years (10 three-year-olds, 10 four-year-olds and 10 five-year-olds). Thus, this paper, although based on a small sample, contributes to an insight into the level of early literacy skills of children aged 3 to 5 years. |