Abstract | Prve tri godine života najintezivnije su za jezično-govorni razvoj djeteta. Upravo u tom periodu ali i kroz cijelo djetinjstvo, cjelokupni razvoj djeteta uz što se veže i razvoj govora treba se odvijati kroz igru. Igra je jedna od osnovnih ljudskih aktivnosti u kojoj se čovjek razvija tjelesno, intelektualno, emocionalno, duhovno i socijalno (Šego, 2009). Roditelji mogu na razne načine sudjelovati u igri s djetetom. Međutim, najvažnije od svega je djetetu pružiti dovoljno ljubavi, podrške i ohrabrenja te dobrih poticaja za razvoj. Uvidom u literaturu može se doći do mnogih podataka koji mogu roditeljima pomoći pri stvaranju poticajne okoline za dijete, u svim segmentima njegova razvoja, pa i u jezično-komunikacijskom. Temelj kvalitetnog razvoja djeteta je slušanje djeteta i razgovor s djetetom. Za razvoj govora poželjno je razgovarati i čitati s djetetom, upoznavati nove riječi, poticati dijete na izgovor novih, nepoznatih riječi i ostvarivati obostranu komunikaciju. Također, dijete će slušanjem obogaćivati i širiti razumijevanje i govor (Čudina-Obradović, 2005). Dokazano je da razina razvoja govora u djece izravno ovisi o stupnju formiranosti finih pokreta prstiju. Kada razvoj prstiju odgovara dobi, razvoj govora je također uredan (Poskhova,1999). U intelektualno motivirajućoj i emocionalno zdravoj okolini, gdje se iskazuje ljubav i razumijevanje, dijete će uspješno realizirati svoje potencijale (Šego, 2009). Od svih okolinskih utjecaja na dječji komunikacijski, jezični i govorni razvoj, ističe se utjecaj
roditelja, posebno djetetove majke. U interakciji s roditeljima, koji su djetetova primarna socijalna okolina, dijete izgrađuje svoju osobnost, razvija sve svoje potencijale, spoznaje svijet oko sebe, uči i raste. Rezultati istraživanja roditeljskog poticanja dječjega jezičnoga razvoja, provedenog za potrebe ovog rada, pokazuju da roditelji koji imaju više znanja imaju izraženiju naviku poticanja dječjeg jezičnog razvoja, a roditelji višeg obrazovanja pokazuju više znanja. |
Abstract (english) | The first three years of life are the most intensive for a child's language and speech development. It is precisely in this period, but also throughout childhood, that the overall development of the child, which includes the development of speech, should take place through play. Play is one of the basic human activities in which a person develops physically, intellectually, emotionally, spiritually and socially (Šego, 2009). Parents can participate in the game with their child in various ways. However, the most important thing is to provide the child with enough love, support and encouragement, as well as good incentives for development. By looking at the literature, you can find a lot of information that can help parents create a
stimulating environment for the child, in all segments of his development, including language and communication. The basis of quality child development is listening to the child and talking with the child. For the development of speech, it is desirable to talk and read with the child, learn new words, encourage the child to pronounce new, unknown words and achieve mutual communication. Thus, listening will enrich and expand understanding and speech of the child (Čudina-Obradović, 2005). It has been proven that the level of speech development in children directly depends on the degree of formation of fine finger movements. When finger development corresponds to age, speech development is also orderly (Po-skhova, 1999). In an intellectually motivating and emotionally healthy environment, where love and understanding are
expressed, the child will successfully realize his potential (Šego, 2009). Of all environmental influences on children's communication, language and speech development, the influence of parents, especially the child's mother, stands out. In interaction with parents, who are the child's primary social environment, the child builds his personality, develops
all his potentials, gets to know the world around him, learns and grows. The results of the research on parental encouragement of children's language development, conducted for the purposes of this paper, show that parents who have more knowledge have a more pronounced habit of encouraging children's language development, and parents with higher education show more knowledge. |