Abstract | Samopoimanje utječe na brojna područja čovjekova života pa tako i na područje obrazovanja, te je ono tema kojom se bavi i ovaj rad. Brojni autori u svojim radovima predlažu definicije samopoimanja iz kojih proizlazi kako se samopoimanje spoznaje odgovorima na pitanja o tome tko smo i kakvi smo. Usvojenost pozitivnog ili negativnog pojma o sebi će tako utjecati i na razvoj samopoštovanja koje će omogućiti učeniku bolji akademski uspjeh, veću motivaciju za djelovanjem te potaknuti razvoj interesa i vjeru u sebe. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost akademskog samopoimanja, samopoštovanja i zadovoljenosti osnovne psihološke potrebe povezanosti s drugima (učenicima u razredu) te školskog uspjeha učenika četvrtog razreda osnovne škole. Dodatno se provjerilo postoji li razlika u akademskom samopoimanju, samopoštovanju i povezanosti s drugim učenicima u razredu s obzirom na školski uspjeh učenika. Istraživanje je provedeno u četvrtim razredima jedne osnovne škole u Županji na uzorku od 51 učenika, od čega je bilo 28 djevojčica (54,9%) i 23 dječaka (45,1%). Prosječna dob učenika je M=10,1 godina (SD=0,300).
Rezultati su pokazali da nema statistički značajnih razlika u akademskom samopoimanju, samopoštovanju te povezanosti s drugima s obzirom na to imaju li učenici bolje ili lošije školske ocjene. Nadalje, istraživanje je pokazalo da postoji statistički značajna pozitivna korelacija između akademskog samopoimanja, samopoštovanja i osjećaja povezanosti s drugima, odnosno učenici čiji je akademsko samopoimanje bolje ujedno imaju i veće opće samopoštovanje, te se osjećaju povezanijima s ostalim učenicima u razredu. Polazna hipoteza je djelomično potvrđena, a pri interpretaciji dobivenih rezultata treba u obzir uzeti da je istraživanje provedeno na relativno malenom broju sudionika te da je riječ o učenicima nižih razreda osnovne škole. |
Abstract (english) | Self-concept affects numerous parts of one’s life, including the educational aspect, and this study is also focused on this construct. Numerous authors suggest the definitions of self-concept, which imply that we develop self-concept by answering questions about who we are and what we are like. This implies that by acquiring a positive or negative image of ourselves, we affect the level of self-esteem, which is related to academic success, motivation, interests and belief in oneself. The aim of this research was to explore the association between academic self-concept, self-esteem and level of satisfaction of basic psychological need for relatedness with others (classmates) and academic achievement of 4th-grade primary school pupils. Additionally, it is tested whether there is a difference in academic self-concept, self-esteem and relatedness with classmates concerning pupils’ academic achievement. The research was carried out in fourth grades of one primary school in Županja on a sample of 51 pupils, 28% females (54,9%) and 23 males (45,1%). The average age of pupils was is M=10,1 years (SD=0,300).
The results have shown that there was no statistically significant difference in academic self-concept, self-esteem and relatedness with others between pupils with higher and lower grades. Furthermore, results revealed a statistically significant positive correlation between academic self-concept, self-esteem and the feeling of relatedness with others, i.e., classmates. The starting hypothesis is partially confirmed, although, when interpreting obtained results, a relatively small sample, and the educational level (lower primary), should be considered. |