Abstract | U radu se polazi od pretpostavke kako se temelji govorno-jezičnog razvoja pojavljuju već u fetalnoj dobi, a nakon rođenja djeteta taj razvoj postaje sve brži i intenzivniji. Dijete već po rođenju uspostavlja komunikaciju s majkom, a ta prva faza glasanja u kojoj dijete okolini daje informacije o stanju u kojem se nalazi naziva se fiziološki krik. Dijete komunikacijske vještine, a kasnije i govor razvija prema unaprijed određenim stupnjevima. Period do treće godine života najosjetljivije je razdoblje za usvajanje govora, odnosno to je period u kojem je dijete usvojilo osnove materinskog jezika. No, usvajanjem baze materinskog jezika ne prestaje govornojezični razvoj već se on nastavlja tijekom cijelog života. Na razvoj govora utječu različiti čimbenici koji se na stupanj usvojenosti jezika i govora mogu odraziti pozitivno ili negativno. Pozitivan učinak imaju poticajne igre, čitanje bajke, pripovijedanje, razgovor s djetetom i slično, dok se u suvremenom (digitalnom) dobu pretjerana upotreba medija smatra glavnom prijetnjom pravilnom razvoju govora. U radu je provedeno istraživanjem s ciljem utvrđivanja stupnja govornog razvoja kod djece rane i predškolske dobi. U istraživanju je sudjelovalo 29 roditelja i 32 odgojitelja. Istraživanjem je utvrđeno kako velik broj djece ima teškoće u pravilnom izgovoru i savladavanju gramatike, a problem se pripisuje velikoj količini vremena u kojem su djeca izložena neprimjerenom i nepoticajnom medijskom sadržaju. Uz to, smanjena je količina poticajnih aktivnosti i igara i u vrtiću i u obiteljskom domu. Na temelju istraživanja donesen je zaključak kako prije svega valja poraditi na prevenciji razvoja teškoća učestalijim aktivnostima koje potiču pravilan govorno-jezični razvoj. |
Abstract (english) | The paper is based on the assumption that the foundations of speech and language development appear already in the fetal age, and after the birth of the child, this development becomes faster and more intense. The child already establishes communication with the mother after birth, and that first phase of child's producing sounds, in which the child gives information to the environment about the state in which it is, is called a physiological cry. The child develops communication skills and later speech according to predetermined levels. The period up to the third year of life is the most sensitive period for the acquisition of speech, that is, it is the period in which the child has acquired the basics of the mother tongue. However, the acquisition of the base of the mother tongue does not stop speechlanguage development, but continue throughout life. The development of speech is influenced by various factors that can have a positive or negative effect on the level of language and speech acquisition. Stimulating games, reading fairy tales, storytelling, talking to the child and simmilar, have a positive effect, while in the modern (digital) age excessive use of media is considered the main threat to the proper development of speech. In the paper, research was conducted with the aim of determining the level of speech development in children of early and preschool age. 29 parents and 32 educators participated in the research. The research found that a large number of children have difficulties in correct pronunciation and mastering grammar, and the problem is attributed to the large amount of time in which children are exposed to inappropriate and unstimulating media content. In addition, the amount of stimulating activities and games was reduced both in the kindergarten and in the family home. Based on the research, it was concluded that first of all, it is necessary to work on the prevention of the development of difficulties with more frequent activities that encourage proper speech and language development |