Abstract | Ovim se završnim radom propituje uloga kazališne lutke u odgoju djece predškolske dobi. Lutka je temeljno izražajno sredstvo scenske umjetnosti, odnosno lutkarstva. Međutim, lutka je u djetetovom životu prisutna od najranijeg djetinjstva. Dijete lutku doživljava i prihvaća kao dobronamjernoga prijatelja. Ona je jedna od najpoticajnijih, najljepših, najosjećajnijih igračaka u doba dječjeg odrastanja. Pomaže djetetu da se oslobodi, opusti i stvori svoj svijet u kojem će se osjećati sigurno, voljeno i zaštićeno. Djeci najbliže i najpogodnije lutke za scensku igru su štapne lutke u mnogobrojnim varijantama – ginjol lutke, lutke sjena, plošne lutke, lutke na prstima ili marionete u najjednostavnijem obliku. Svaka vrsta lutke ima svoje posebne karakteristike, način pokretanja i anatomiju. Lutke imaju značajan utjecaj na razna razvojna područja djeteta. Među mnogim vrijednostima koje se prepisuju interakciji djeteta s lutkom, najznačajnije su one da osnažuje djetetovu sliku o sebi, potpomaže razvoju govora kroz verbalno izražavanje, nudi djetetu prihvatljive izlaze za oslobađanje emocija, potiče razvoj socijalnih vještina, omogućuje djetetu da doživi i spozna različite životne situacije te mu pomaže da razlikuje san od jave. Ulogu u dječjoj igri sa scenskim lutkama ima i odgojitelj koji ponajprije mora stvoriti poticajno, sigurno i ugodno okruženje za dječju igru. Cilj je rada iznijeti širok raspon pozitivnih utjecaja i mogućnosti kazališne lutke u odgoju djece predškolske dobi te prikazati izradu štapnih lutaka javajki. |
Abstract (english) | The paper deals with the question of what role the theater doll plays in raising preschool children. In general, the doll is a fundamental means of expression of performing art, that is, puppetry. However, the doll is present in the child's life from early childhood, and the child sees and accepts the doll as a benevolent friend. It is one of the most stimulating, beautiful, sensitive toys in the age of children's upbringing. It helps the child to free himself, relax, create his own world in which he will feel safe, loved and protected. The closest and most suitable dolls for stage play for children are stick dolls in numerous variants, ginjol dolls, shadow dolls, flat dolls, dolls on the fingers, and marionettes in the simplest form. Each type of doll has its own special characteristics, mode of initiation and anatomy. Dolls have a great influence on various developmental areas of the child. Among the many values that are prescribed for the child's interaction with the doll, the most significant are those that strengthen the child's self-image, support the development of speech through verbal expression, offer the child acceptable outlets for the release of emotions, encourage the development of social skills, enable the child to experience and realize different life situations, and help him to distinguish sleep from reality. A role in children's play with stage dolls is also played by the educator, who must first of all create a stimulating, safe and pleasant environment for children's play. The aim of the paper is to present a wide range of positive influence and possibilities of the theater doll in the education of preschool children and to show the production of Javaika stick dolls. |