Title Povezanost između dispozicijske svjesnosti, straha od ispitivanja i školskog uspjeha
Title (english) The relationship between dispositional mindfulness, fear of exams and academic achievement
Author Dora Bilandžija
Mentor Lana Jurčec (mentor)
Committee member Staša Kukulj (predsjednik povjerenstva)
Committee member Goran Trupčević (član povjerenstva)
Committee member Lana Jurčec (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Teacher Education Zagreb
Defense date and country 2024-07-11, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Psychology School Psychology and the Psychology of Education
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Psychology
Abstract Djeca i mladi često dolaze u doticaj sa stresnim situacijama i pritiskom okoline, što može dovesti i do težih oblika mentalnih bolesti. Sve više učenika suočava se sa strahom od ispitivanja koji može utjecati na školski uspjeh te smanjiti njihovo samopouzdanje. Jedna od tehnika mentalne koncentracije koja je sve popularnija u odgoju djece je usmjerena svjesnost. Usmjerena svjesnost je stanje svijesti u kojem je pažnja usmjerena na vlastita iskustva i okolinu u sadašnjem trenutku, sa stavom neprosuđivanja i prihvaćanja. Razlikujemo dvije vrste usmjerene svjesnosti: svjesnost kao osobina i svjesnost kao stanje. Svjesnost stanja javlja se prilikom meditacije, odnosno vježbanja usmjerene svjesnosti, dok se svjesnost kao osobina, odnosno dispozicijska svjesnost, očituje u svakodnevnom životu kroz rutinske aktivnosti. U teorijskom dijelu rada opisani su porijeklo, prednosti i vježbe usmjerene svjesnosti te utjecaj usmjerene svjesnosti na djecu. Osim toga, opisan je pojam straha od ispitivanja te školskog uspjeha i njihova povezanost sa dispozicijskom svjesnosti, kao i njihova međusobna povezanost. Cilj provedenog kvantitativnog istraživanja bio je ispitati dispozicijsku svjesnost i strah od ispitivanja kod učenika i učenica četvrtog razreda osnovne škole te njihovu prediktivnu snagu u objašnjenju školskog uspjeha. Istraživanje je provedeno u tri osnovne škole i jednoj područnoj školi na području Sisačko-moslavačke županije te u jednoj osnovnoj i jednoj područnoj školi na području Istarske županije. Na uzorku od 200 ispitanika četvrtih razreda osnovne škole primijenjen je anketni upitnik kojim se ispitao strah od ispitivanja, prisutnost dispozicijske svjesnosti te školski uspjeh. Dobiveni rezultati pokazali su kako su razina dispozicijske svjesnosti i straha od ispitivanja kod učenika umjerene te nisu utvrđene rodne razlike. Nadalje, dispozicijska svjesnost umjereno je negativno povezana sa strahom od ispitivanja, dok je strah od ispitivanja slabo, ali značajno povezan s ocjenama. Razina dispozicijske svjesnosti nije značajno povezana sa školskim uspjehom. Rezultatima regresijskih analiza utvrđeno je da je jedino strah od ispitivanja značajan prediktor ocjene iz matematike i općeg uspjeha. Ovi rezultati impliciraju da svjesnost utječe na strah od ispitivanja, što potom utječe na školski uspjeh, omogućavajući učenicima bolju koncentraciju i produktivnost.
Abstract (english) Children and young people often find themselves in stressful situations and under pressure from their environment, which can lead to more severe forms of mental illness. An increasing number of students are facing fear of exams which can affect their academic success and reduce their self-confidence. One of the mental concentration techniques that is becoming increasingly popular in child education is mindfulness. Mindfulness is a state of awareness where attention is focused on our own experiences and surroundings in the present moment, with an attitude of non-judgment and acceptance. There are two types of mindfulness: trait mindfulness and state mindfulness. State mindfulness appears during meditation, while trait mindfulness (dispositional mindfulness) is manifested in everyday life through routine activities. The theoretical part of the paper describes the origin and benefits of mindfulness, mindfulness exercises and their impact on children. It also describes the concept of fear of exams and academic success and their connection to dispositional mindfulness, as well as their interrelation. The goal of the research was to examine the impact of mindfulness and fear of exams among primary school students and their predictive power in explaining academic success. The research was conducted in three primary schools and one regional school in the Sisak-Moslavina County and in one primary and one regional school in the Istria County. On a sample of 200 examinees from the fourth grade of primary school, a survey questionnaire was used to examine fear of exams and the presence of mindfulness in relation to academic success. The results showed that the level of dispositional awareness and fear of exams in students was moderate, and that no gender differences were found. Furthermore, dispositional awareness is moderately negatively associated with fear of exams, while fear of examination is weakly but significantly associated with grades. The level of dispositional awareness did not show a significant association with school performance. Results of regression analyses showed that only fear of exams is a significant predictor of math grades and overall academic success. These results imply that mindfulness affects fear of exams, which then influences academic success, enabling students to achieve better concentration and productivity.
Keywords
dispozicijska svjesnost
strah od ispitivanja
školski uspjeh
učenici
Keywords (english)
dispositional mindfulness
fear of exams
academic success
students
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:147:980612
Study programme Title: Integrated Undergraduate and Graduate University Programme of Study of Primary Teacher Education and Integrated Undergraduate and Graduate University Programme of Study for Primary Teacher Education with English and German Language Study programme type: university Study level: integrated undergraduate and graduate Academic / professional title: magistar/magistra primarnog obrazovanja (magistar/magistra primarnog obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2024-07-31 06:57:12