Abstract | Bimanualne aktivnosti prisutne su u gotovo svim aktivnostima svakodnevnog života djece. Još od najranije dobi djeca svoje osjećaje, nezadovoljstvo ili radost izražavaju korištenjem ruku uz pomoć obje ruke. Bimanualna koordinacija jednostavno rečeno predstavlja koordiniranje dviju ruku, pravilnim i usklađenim pokretima. Svrha ovog istraživanja bila je utvrditi postoji li povezanost bimanualne koordinacije sa svakodnevnom tjelesnom aktivnošću djece predškolske dobi. U istraživanju je sudjelovalo 280 djece u dobi od 5 do 7 godina, odnosno predškolska dob. Bimanualna koordinacija ispitivana je baterijom od 5 motoričkih testova. Uzorak varijabli koji su sastavljeni od testova fine motorike kojima se provjeravaju i utvrđuju razine motoričkih vještina, odnosno bimanualne koordinacije – punktiranje (njem. Punktieren), uhvati štap ( njem. Stab auffangen), sakupljanje šibica (njem. Streichhölzer einsammeln), sakupljanje kovanica (posting coins) i postavljanje čaša (eng. cup stacking). Spearmanovim koeficijentom korelacije utvrđeno je statistički značajna negativna korelacija između varijable postavljanje čaša i čestice iz upitnika koliko često se Vaše dijete penje po drveću, zidnim ljestvama i slično (ρ=-.21) i čestice koliko često Vaše dijete koristi koturaljke (ρ=.12) koja ukazuje na pozitivnu korelaciju. Varijabla sakupljanje šibica negativno je povezana sa česticama u usporedbi s drugom djecom, koliko tjelesne aktivnosti treba Vaše dijete (ρ=-.20) i koliko često se Vaše dijete igra loptom (ρ=-.16). Za utvrđivanje svakodnevne tjelesne aktivnosti djece, korišten je upitnik o tjelesnoj aktivnosti djece predškolske dobi preuzet od Public Health Nutrition (Bayer i sur., 2012) u kojem je Spearmanovim koeficijentom korelacije najmanje utvrđenih statistički značajnih (p<0.01) pozitivnih korelacija sa česticom vodite li Vi ili netko drugi Vaše dijete na plivanje koja je povezana samo sa česticom pohađa li Vaše dijete sportske klubove ili sportske grupe (ρ=.29). Prema Pearsonovom koeficijentu korelacije, utvrđeno je nekoliko statistički značajnih (p < 0.01) pozitivnih povezanosti između varijable punktiranje sa varijablama postavljanje čaša (r=.25) i sakupljanje šibica (r=.25). Unutar varijable uhvati štap, također je utvrđena pozitivna povezanost s varijablama postavljanje čaša (r=.25) i sakupljanje šibica (r=.19). |
Abstract (english) | Bimanual activities are present in almost all activities of children's daily life. From the earliest age, children express their feelings, displeasure or joy by using their hands with the help of both hands. Bimanual coordination simply means the coordination of two hands, with correct and coordinated movements. The purpose of this research was to determine whether there is a connection between bimanual coordination and the daily physical activity of preschool children. 280 children between the ages of 5 and 7, or preschool age, participated in the research. Bimanual coordination was tested with a battery of 5 motor tests. A sample of variables that consists of fine motor tests that check and determine the levels of motor skills, that is, bimanual coordination – puncturing (ger.. Punktieren), catch the stick (ger. Stab auffangen), matches collecting (ger. Streichhölzer einsammeln), posting coins and cup stacking. Spearman's correlation coefficient determined a statistically significant negative correlation between the variable of cup stacking and the particle from the questionnaire, how often does your child climb trees, wall ladders, etc. (ρ=-.21) and how often does your child use roller skates (ρ=.12) which indicates a positive correlation. The matches collecting variable is negatively associated with particles compared to other children, how much physical activity your child needs (ρ=-.20), and how often your child plays with a ball (ρ=-.16). To determine the daily physical activity of children, a questionnaire on the physical activity of preschool children taken from Public Health Nutrition (Bayer et al., 2012) was used, in which Spearman's correlation coefficient determined the least statistically significant (p<0.01) positive correlations with the particle do you or other person take Your child for swimming, which is only related to the particle does Your child attend sport clubs or sport groups (ρ=.29). According to Pearson's correlation coefficient, several statistically significant (p < 0.01) positive correlations were found between puncturing variable and the variables of cup stacking (r=.25) and matches collecting (r=.25). Within the catch the stick variable, a positive association was also found with the variables of cup stacking (r=.25) and matches collecting (r=.19). |