Abstract | U radu je istaknuta važnost aktivnosti pričanja priča, koja služi kao poticaj za razvoj jezičnih vještina djece rane i predškolske dobi. S obzirom na izuzetno istaknutu važnost priče u cjelokupnom razvoju djece predškolske dobi u prvom, teorijskom dijelu rada, istaknut ćemo sve važno vezano za govorni razvoj djece, koji se dijeli na predverbalno i verbalno razdoblje u razvoju govora djeteta. Također, osvrnut ćemo se na jezik i temeljne komunikacijske vještine djece predškolske dobi. U nastavku teorijskog dijela rada bavit ćemo se pojmom priče, razlikama između čitanja i pričanja priči, istaknut ćemo važnost priče za dijete, osvrnuti se na pričanje priča u vrtiću te na važnost kvalitetnih poticaja u centru početnog čitanja i pisanja unutar predškolske ustanove. Nadalje, predstavit ćemo utjecaj koji ima priča na govor djeteta rane i predškolske dobi, kao što ćemo objasnit i ulogu odraslih u poticanju govora djece općenito, ali i kroz pričanje priča. U drugom dijelu, istraživačkom dijelu rada ispitanici su bili odgojitelji. Od ispitanika se tražilo da navedu što najčešće upotrebljavaju prilikom pričanja priča, što s djecom rade nakon ispričane priče, paze li prilikom pričanja priče na jednostavni rječnik koji će djeca razumjeti, koje priče najviše vole pričati djeci i zašto, imaju li u sobi dnevnog boravka kutić za početno čitanje i pisanje, te ako imaju da navedu što sve imaju u njemu od materijala i aktivnosti, koliko često pričaju priče djeci, te na kraju njihov kratak osvrt što su za njih priče. Analizom prikupljenih odgovora pokazalo se da su odgojitelji svjesni svoje uloge u poticanju jezičnih vještina putem pričanja priče, da se trude poboljšati govorni razvoj djece kroz svakodnevno pričanje priča u vrtiću kao i razgovorom nakon ispričane priče kojim se osim jezičnih vještina razvija koncentracija, kreativnost i pravilna komunikacija. |
Abstract (english) | The paper highlights the importance of story-telling activities, which serve as an incentive for the development of language skills of early and preschool children. Given the extremely prominent importance of the story in the overall development of preschool children, in the first, theoreticel part of the paper, we will highlight everything important related to children′s speech development, which is divided into pre-verbal and verbal period sin the development of a child′s speech. We will also look at the language and basic communication skills of preschool children. In the continuation of tge theoretical part of the paper, we will deal with the concept of story, the differences between reading and telling a story, we will emphasize the importance of a story for a child, we will refer to the telling of the importance of quality incentives in the center of initial reading and writing within a preschool institution. Furthermore, we eill present the impact that stories have on the speech of children of early and preschool age, as well as explain the role of adults in enocouraging children′s speech in general, but also through telling stories. In the second part, the research parto f the work, the interviewees were educators. The respondents were asked to state what they most often use when telling stories, what they do with the children after the story is told, whether they pay attention to simple vocabulary that the children will understand when telling the story, what stories they like to tell the children the most and why, whether they have a playpen in the living room for initial reading and writing, and if they have, they should indicate what they have in it in terms of materials and activities, how often they tell stories to children, and at the end their brief review of what stories are to them. The analysis of collected responses showed that educators are aware of their role in encouraging language skills through storytelling, that they strive to improve children′s speech development through daily storytelling in preschool institution, as well as through conversation after the story, which, in addition to language skills, develops concentration, creativity and proper communication. |