Abstract | Dječja prava su kroz povijest postepeno dobivala na značaju, a i sam pogled na dijete se isto tako mijenjao. Donošenjem Konvencije o pravima djece 20. studenog 1989. godine od strane Ujedinjenih naroda, utemeljena su dječja prava koja možemo podijeliti na prava preživljavanja, razvojna prava, zaštitna prava i prava sudjelovanja. Svaka od te skupine sadrži dječja prava koja su neophodna za pravilan razvoj djeteta uključujući mnoge aspekte, roditelje, okolinu u kojoj dijete živi i boravi te sve osobe sa kojima se dijete susreće tijekom svog razvoja. Vrtić kao ustanova u kojoj dijete provodi svoje prve i najvažnije godine svog života, dužan je usmjeriti pogled na dobrobit djeteta te mu omogućiti neometano provođenje njegovih prava kako bi dijete bilo sigurno. Svi djelatnici vrtića kao takvog, a najviše odgojitelji, dužni su poznavati dječja prava. Vrtić bi za svako dijete trebao biti pozitivno i poticajno mjesto gdje će ono steći razna znanja i vještine ali i naučiti svoja prava koja ga štite sve do njegove punoljetnosti. Ovaj rad pruža uvid u sama dječja prava, Konvenciju o dječjim pravima te uvid u kurikulume za rani i predškolski odgoj i obrazovanje u Hrvatskoj i Norveškoj. Kroz gotovo cijeli rad, ističe se važnost dječjih prava u svakome pogledu te se nastoji naglasiti iz kojeg su razloga prava djece potrebna i kako ih na pravilan način provoditi te poštivati za dobrobit djece i njihov pravilan rast i razvoj. Cilj ovog rada je uvidjeti i razlike između kurikuluma za rani i predškolski odgoj i obrazovanje u Hrvatskoj i Norveškoj te kako te razlike utječu na djecu i njihova prava. |
Abstract (english) | Children's rights have progressively gained importance throughout history, and the perception of childhood has similarly evolved. The adoption of the Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989, by the United Nations, formally established children's rights, which can be categorized into survival rights, developmental rights, protection rights, and participation rights. Each of these categories encompasses rights that are crucial for the optimal development of the child, taking into account various aspects such as parental influence, the environment in which the child resides, and all individuals the child interacts with throughout their developmental stages. Kindergarten, as an institution where children spend their formative and most critical years, has the responsibility to prioritize the child's welfare and to facilitate the full realization of their rights, ensuring their safety and security. All personnel within the kindergarten, particularly educators, must possess a thorough understanding of children's rights. Kindergartens should serve as nurturing and empowering environments where children acquire essential knowledge and skills while also being educated about their rights, which safeguard them until they reach adulthood. This thesis provides an in-depth examination of children's rights, the Convention on the Rights of the Child, and a comparative analysis of early childhood education curricula in Croatia and Norway. Emphasis is placed on the critical importance of children's rights across all dimensions, underscoring the rationale behind the necessity of these rights and exploring the proper methods of their implementation and enforcement to ensure the well-being and holistic development of children. The objective of this thesis is to identify and analyze the differences between the early childhood education curricula in Croatia and Norway, as well as to assess how these variations impact children's rights and their overall development. |