Abstract | Likovno izražavanje igra ključnu ulogu u razvoju djece, omogućujući im da izraze svoje misli, osjećaje i percepcije svijeta oko sebe. Ovaj rad istražuje važnost likovnog izražavanja, razvoj dječjeg crteža, kao i elemente i faze razvoja djeteta tijekom njegova umjetni kog stvaralaštva. Likovnim izražavanjem djeca ne samo da razvijaju svoje kreativne sposobnosti već stjeću i vještine potrebne za komunikaciju. Razvoj likovnog izražavanja u djece odvija se u različitim fazama, koje odražavaju njihov rast i promjene u percepciji svijeta.
U ranim godinama, djeca koriste primarne simbole i jednostavne oblike za izražavanje svojih misli i osjećaja. Kako rastu, njihovi crteži postaju složeniji, uključuju i složene simbole i detaljnije prikaze. Dječji crteži često sadrže simbole koji mogu odražavati njihovu percepciju obitelji, prijatelja i okolnog svijeta. Na primjer, način na koji dijete prikazuje lanove obitelji može ukazivati na njihove odnose i osjećaje prema tim osobama. Analizom crteža odgajatelji i roditelji mogu bolje razumjeti emocionalno stanje djeteta i njegove potrebe. Elementi dječjeg crteža uključuju razne crtačke i slikarske tehnike, kao i tehnike prostorno-plastičnog oblikovanja. Crtačke tehnike, kao što su olovka, tuš ili bojice, omogućuju djeci da istraže različite stilove i pristupe. Slikarske tehnike, poput akvarela ili tempere, dodaju novu dimenziju stvaranju, dok tehnike prostorno-plastičnog oblikovanja, poput modeliranja gline ili papira, pomažu djeci da razviju osje aj za prostor i oblik.
Razvojne faze u likovnom izražavanju djeteta obuhvaćaju raznolike aspekte, od primarnih simbola do vizualnog realizma. Faza izražavanja primarnim simbolima obi no se javlja u dobi od dvije do četiri godine, kada djeca po inju koristiti osnovne oblike za predstavljanje stvarnosti. U sljedećoj fazi, od četiri do pet godina, djeca počinju koristiti složenije simbole, a njihovi crteži postaju prepoznatljiviji. Faza intelektualnog realizma, koja se javlja od pet do šest godina, označava period kada djeca po inju stvarati detaljnije prikaze koji odražavaju njihovo razumijevanje svijeta. Na kraju, u fazi vizualnog realizma, koja se može dogoditi nakon šeste godine, djeca postaju sposobna stvarati složene i realisti ne prikaze, pokazuju i napredak u svojim vještinama i razumijevanju. |
Abstract (english) | Artistic expression plays a key role in children's development, enabling them to communicate their thoughts, feelings and perceptions of the world around them. This paper investigates the importance of artistic expression, the development of children's drawings, as well as the elements and stages that a child goes through during his artistic creation. Through artistic expression, children not only develop their creative abilities, but also acquire the skills necessary for communication. The development of artistic expression in children takes place through different stages, which reflect their growth and changes in their perception of the world. In the early years, children use primary symbols and simple shapes to express their thoughts and feelings. As they grow, their drawings become more complex, including complex symbols and more detailed representations. Children's drawings often contain symbols that can reflect their perception of family, friends and the world around them. For example, the way a child portrays family members can indicate their relationships and feelings towards those people. Through the analysis of drawings, educators and parents can better understand the emotional state of the child and his needs. The elements of children's drawing include various drawing and painting techniques, as well as techniques of spatial plastic design. Drawing techniques, such as pencil, ink or crayons, allow children to explore different styles and approaches. Painting techniques, such as watercolor or tempera, add a new dimension to creation, while spatial plastic modeling techniques, such as modeling clay or paper, help children develop a sense of space and shape. Developmental stages in a child's artistic expression include diverse aspects, from primary symbols to visual realism. The phase of expression with primary symbols usually occurs between the ages of 2 and 4, when children begin to use basic forms to represent reality. In the next phase, from 4 to 5 years old, children begin to use more complex symbols, and their drawings become more recognizable. The stage of intellectual realism, which occurs from 5 to 6 years of age, marks the period when children begin to create more detailed representations that reflect their understanding of the world. Finally, in the visual realism stage, which can occur after age 6, children become able to create complex and realistic representations, showing progress in their skills and understanding. |