Title Ovladavanje hrvatskim kao drugim jezikom u predškolskoj ustanovi
Title (english) Learning Croatian as a second language in a preschool institution
Author Tanja Kranjčec
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Committee member Vladimira Velički (predsjednik povjerenstva)
Committee member Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Committee member Ivana Golik Homolak (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Teacher Education Zagreb
Defense date and country 2020-09-18, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Philology
Abstract Jezična komunikacija jedna je od osnovnih čovjekovih integrativnih sposobnosti koja ga razlikuje od svih drugih bića, a razvoj jezika bitno utječe na razvoj drugih čovjekovih sposobnosti. Jezična komunikacija osnovni je način sporazumijevanja, prenošenja ideja, informacija, osjećaja i želja, a komunikacija na materinskom jeziku i komunikacija na stranim jezicima ključne su kompetencije za cjeloživotno učenje djece. Svrha je ovog rada prikazati kako djeca usvajaju hrvatski jezik kao drugi i to u vrtićkom okruženju, kroz praktično-situacijsku komunikaciju, te što sve utječe na njihovo ovladavanje drugim jezikom. Naglašava se važnost bogatoga jezičnog okruženja te raznolikih jezičnih sadržaja koji potiču djecu na izražavanje i govor na hrvatskome jeziku. Zadaće odgojitelja u predškolskoj ustanovi ogledaju se u stvaranju poticajnoga okruženja, ponudi raznolikih materijala te uspostavi ugodne i podržavajuće klime za učenje jezika. Prikazano je kako djeca rane dobi usvajaju materinski jezik, a zatim kako djeca usvajaju gramatičke i komunikacijske sastavnice drugog jezika. Postavlja se pitanje višejezičnosti kao poticaja ili zapreke u ranoj dobi te se razmatraju jezične poteškoće kod dvojezične djece. Također, prikazano je koliko su dječje pogrješke u učenju jezika pokazatelji napretka ili pak teškoća u razvoju te što utječe na njihovu pojavu. Naglašava se igra kao jedna od najvažnijih dječjih aktivnosti koja predstavlja poveznicu između jezika, slobode, kreativnosti i izražavanja, te koja bogati dječje jezično iskustvo. Djetetov život obilježen je igrom te je ona neizostavan način učenja jezika u predškolskoj ustanovi. Na kraju su prikazani primjeri jezičnih igara za izvorne i neizvorne govornike hrvatskoga jezika, koji djeci mogu pomoći u prevladavanju određenih jezičnih teškoća ili ih potaknuti na govor i izražavanje, a odgojiteljima mogu biti vrijedan materijal za poticanje dječjega jezičnoga napretka.
Abstract (english) Language communication is one of human's basic integrative abilities that distinguishes him from all other beings, and language development significantly affects the development of many other human abilities. Language commuunication is one of the basic ways of communicating, transmitting ideas, information, feelings and desires, and communication in the mother language and communication in foreign languages are key competencies for lifelong learning of children. The purpose of this paper is to show how children learn Croatian as a second language in a kindergarten environment, through practical-situational communication and what affects their learning of another language. The importance of a rich language environment and various language contents that encourage children to express and speak in the Croatian language is emphasized. The tasks of educators in the preschool institution are reflected in the creation of a stimulating environment, the offer of diverse materials and the creation of a pleasant and supportive climate for language learning. It is shown how young children learn their mother language and how they learn grammatical and communicative components of second language. The issue of multilingualism as an incentive or barrier at an early age is raised and language difficulties in bilingual children are considered. Also, it is shown how much children's mistakes in language learning are indicators of progress or developmental difficulties and what influences their occurrence. Play is emphasized as one of the most important children's activities, which is a link between language, freedom, creativity and expression, and which enriches children's language experience. The most important part of a child's life is marked by play, and it is an indispensable way of learning language in preschool. Finally, examples of language games for native and non-native speakers of the Croatian language are presented, which can help children to overcome certain language difficulties or encourage them to speak and express themselves, and can be valuable material for educators to encourage children's language progress.
Keywords
dijete
igra
jezik
višejezičnost
Keywords (english)
child
play
language
multilingualism
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:147:640518
Study programme Title: Graduate University Study of Early and Preschool Education Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2021-02-24 11:11:29