Abstract | U 19. stoljeću svi aspekti tadašnjeg društva nailaze na promjenu, koja je zbog industrijske revolucije bila neminovna. Kao i sve ostalo, umjetnost se našla na prekretnici, a izumom boje u tubi nameću se i nove mogućnosti umjetničkog stvaranja. U Francuskoj dolazi do pobune nekolicine umjetnika protiv ustaljenih pravila koje je nametala umjetnička elita, i tako nastaje jedan od najznačajnijih pravaca u likovnoj umjetnosti, impresionizam. Naša mala zemlja, doduše, kasnije nego što je to bilo u Francuskoj, isto tako se našla na prekretnici koja je vodila ka modernizaciji. Zagreb postaje europski grad koji privlači naše umjetnike razbacane po svijetu, kao i umjetnike koji djeluju u nekim drugim područjima Hrvatske. Zagreb je tako privukao našeg velikog umjetnika i svjetskog putnika, Vlahu Bukovca. Bukovac sa sobom iz Pariza donosi duh impresionizma, kao i nov način pristupanja umjetnosti. Oko njega se ubrzo skuplja dio mladih umjetnika, koji bivaju očarani njegovim novim načinom rada koji je posve različit od svega što su do tada naučili. Zajedno unose novine u hrvatsko slikarstvo, osnivaju „Društvo hrvatskih umjetnika“, izlažu u inozemstvu, a njihov zajednički rad dovodi i do prve salonske izložbe u Hrvatskoj. Nažalost uskoro počinju nesuglasice između njih i predstavnika tradicionalne struje u hrvatskoj umjetnosti, koje rezultiraju Bukovčevim odlaskom iz zemlje, a samim tim ubrzo dolazi i do raspada kruga umjetnika koji su se oko njega okupili. Nakon toga slijedi malo zatišje u našoj umjetnosti, sve do pojave Münchenskog kruga, koji ponovno zagovara impresionizam. Četiri umjetnika koja provode svega nekoliko mjeseci zajedno u klasi profesora Habemanna, na Akademiji u Münchenu, uz Bukovca, a nakon njega, smatrati ćemo začetnicima naše moderne umjetnosti. |