Title Hrvatska dijalektalna baština u dječjem vrtiću
Title (english) Croatian dialectal inheritance in kindergarten
Author Monika Krajačić
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Committee member Vladimira Velički (predsjednik povjerenstva)
Committee member Ivana Golik (član povjerenstva)
Committee member Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Teacher Education Zagreb
Defense date and country 2021-07-09, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Interdisciplinary Humanistic Studies
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Pedagogy Early Childhood and Preschool Pedagogy
Abstract Ovaj diplomski rad bavi se hrvatskom dijalektnom baštinom, točnije osvješćuje značenje jezika u životu čovjeka i pridaje važnost razumijevanju hrvatskih narječja kao sržne odrednice hrvatskoga jezika i kao nacionalnoga jezičnog bogatstva. Rad se sastoji od pet dijelova.
U prvom dijelu rada donose se osnovni podatci o hrvatskom jeziku i narječjima, o značajkama svakog od triju hrvatskih narječja: čakavskoga, kajkavskoga i štokavskoga. Za svako se narječje navodi podjela na dijalekte te njegovo prostiranje u Hrvatskoj i izvan nje. Spominju se za svako narječje i neki od književnih autora koji su pisali ili pišu na tom narječju.
U drugom dijelu otvara se tema dječjega ovladavanja jezikom, odnosno razvoja dječjega govora u višeidiomatskoj okolini u kojoj je u uporabi narječje ali i standardni hrvatski jezik, a u mnogima i još koji jezik. U skladu s time ističe se i važnost poticajnog okružja za razvoj dječjega govora, a koje bi djetetu trebali osigurati roditelji u užoj i široj obitelji te odgojitelji u ustanovama za rani odgoj i obrazovanje. Navode se u radu i konkretni načini, razne aktivnosti jezičnoga izražavanja, kojima bi se mogao poticati govorno-komunikacijski dječji razvoj.
U trećem dijelu stavlja se naglasak na vrijednost nacionalnog identiteta, a većina podataka temelji se na dokumentu Nacionalnog kurikuluma za rani i predškolski odgoj i obrazovanje (2014). U skladu s tim dokumentom, na predškolsko se razdoblje gleda kao na ključno razdoblje za razvoj djetetova identiteta, a među aktivnostima kojima se potiče dječji jezični odgoj izdvajaju se tradicijske igre kao one u kojima je sjedinjena jezična, kulturna i identitetska sastavnica, no na žalost su sve manje prisutne u dječjoj igri. U posljednjem odjeljku četvrtoga dijela donosi se popis igara koje su se nekada igrale, a danas su sve bliže potpunom zaboravu.
U četvrtom dijelu srž je ovoga diplomskog rada jer se navode konkretne informacije o mogućnostima uključivanja hrvatske dijalektne baštine u rad s djecom u dječjem vrtiću. Opisuju se aktivnosti koje su provedene, njihovi rezultati i dječje reakcije.
Abstract (english) This thesis deals with the Croatian dialect heritage, more precisely raises awareness of the importance of language. It also attaches importance to the acceptance of all Croatian dialects as the core determinants of the Croatian language and as a national linguistic wealth. The paper consists of five parts.
In the first part of the paper are shown basic data on Croatian languge and dialects. Furthermore, shows characteristics of each of the three Croatian dialects: “čakavsko”, “kajkavsko” and “štokavsko”. In addition, we can see where each dialect is spoken in Croatia and places where croatian speakers live. Some of the literary authors who wrote or are writing in that dialect are also mentioned for each dialect.
The second part opens the topic of children's language acquisition, the development of children's speech in a multi-idiomatic environment in which the dialect is used, but also the standard Croatian language, and in many other languages. Accordingly, the importance of a stimulating environment for the development of children's speech is emphasized, which should be provided to the child by parents in the immediate and extended family and educators in institutions for early education. The paper also mentions concrete ways, various activities of language expression, which could encourage children's speech and communication development.
he third part emphasizes the value of national identity, and most of the data are based on the document of the National Curriculum for Early and Preschool Education (2014). According to this document, the preschool period is seen as a key period for the development of a child's identity. Among the activities that encourage children's language education, traditional games stand out as those in which the linguistic, cultural and identity component is united, but they are unfortunately less and less present in children's play. In the last section of the fourth part, a list of games that used to be played is brought, and today they are getting closer to complete oblivion.
The fourth part is the core of this thesis because it provides specific information about the possibilities of including Croatian dialect heritage in working with children in kindergarten. The activities carried out, their results and children's reactions are described.
Keywords
dječje ovladavanje jezikom
hrvatska narječja
tradicijske igre
Keywords (english)
children's language acquisition
Croatian dialects
traditional games
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:147:640406
Study programme Title: Graduate University Study of Early and Preschool Education Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2022-07-14 08:37:52