Title Obilježja osjetljivosti kod djece
Title (english) Charasteristics of highly sensitive children
Author Marija Vidak
Mentor Ema Petričević (mentor)
Committee member Ema Petričević (predsjednik povjerenstva)
Committee member Daria Rovan (član povjerenstva)
Committee member Diana Olčar (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Teacher Education Zagreb
Defense date and country 2020-09-24, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Psychology Developmental Psychology
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Pedagogy Early Childhood and Preschool Pedagogy
Abstract Vrlo često se u javnosti pojmovi osjetljivosti, introvertiranosti i sramežljivosti koriste kao sinonimi ili se miješaju. Zbog pogrešnog određenja i uočavanja karakteristika osobnosti može nastati kriva slika o djetetu. S obzirom na to da su odgojitelji jedni od značajnih osoba u djetetovom životu, trebaju biti upoznati s obilježjima osjetljivosti u djece. Stoga je cilj ovog završnog rada bio istražiti obilježja osjetljive djece, ali i introvertirane i sramežljive djece te ih usporediti. Pregled literature je pokazao da postoje četiri glavne karakteristike osjetljive djece: dubinska obrada informacija, prekomjerna stimulacija, emocionalna reaktivnost i osjetljivost na suptilne pojedinosti. Dubinska obrada informacija temeljna je osobina osjetljivih osoba, a odnosi se na sklonost detaljnog obrađivanja iskustva pri čemu se nastoje pronaći veze između iskustava i usporediti ih sa sličnim iskustvima iz prošlosti. Dubinska obrada informacija također uključuje i razmišljanje prije djelovanja. Prekomjerna stimulacija se odnosi na podizanje razine uzbuđenja u tijelu nakon nekog specifičnog podražaja poput buke. Emocionalna reaktivnost u osjetljivih osoba odražava se u povećanoj aktivnosti zrcalnih neurona zbog čega osjetljive osobe izrazito dobro shvaćaju druge osobe te na temelju toga pokazuju visok stupanj empatije. Osjetljivost na suptilne pojedinosti se odnosi na usmjerenost ka uočavanju detalja. S druge strane, sramežljivu djecu karakterizira povlačenje u vlastiti unutarnji svijet koje je uvjetovano strahom od društvene osude dok introvertirana djeca naprosto više preferiraju samoću jer tada postižu najbolje rezultate i ne boje se društvene osude kao što je to slučaj kod sramežljive djece. Zaključno, možemo reći da je osjetljivost različita kategorija u odnosu na sramežljivost i intovertiranost. Pravovremenim prepoznavanjem osjetljivosti kod djece i odgovarajućim postupcima, odgojitelji mogu pomoći djeci u osvještavanju prekomjerne uzbuđenosti, nošenju s prekomjernom uzbuđenosti te prihvaćanju vlastite osjetljivosti i pozitivne slike o sebi.
Abstract (english) The terms sensitivity, introversion, and shyness are often used as synonyms even though they are not synonyms. Misidentification of the child's characteristics can lead to a wrong image of a child. Preschool teachers are one of the significant persons in a child’s life, and that is why it is important for them to be familiar with the characteristics of sensitivity in children. Therefore, the aim of this paper was to explore the characteristics of highly sensitive children, but also the characteristics of introverted and shy children, and to compare them. A review of the literature has shown that there are four main characteristics of highly sensitive children: depth of information processing, overstimulation, emotional reactivity, and sensing the subtle. Depth of information processing is a fundamental characteristic of sensitive people, and refers to the tendency to process experiences in detail, trying to find connections between experiences and compare them with similar experiences from the past. Depth of information processing also refers to observing and thinking before acting. Overstimulation refers to elevated level of arousal after some specific stimulus (e.g., noise). Furthermore, emotional reactivity is reflected in the increased activity of mirror neurons, which is why highly sensitive individuals show a high level of empathy. Sensing the subtle refers to focusing on perceiving details. On the other hand, shy children withdraw due to fear of social condemnation, while introverted children simply prefer solitude because in that way then they achieve the best results. In conclusion, we can say that sensitivity is a different category from shyness and introversion. Early recognition of sensitivity and appropriate actions by preschool teachers can help children become aware of excessive arousal, cope with excessive arousal, and accept their own sensitivity and positive self-image.
Keywords
visoka osjetljivost
sramežljivost
introvertiranost
djeca
odgojitelji
Keywords (english)
sensitivity
shyness
introversion
children
preschool teachers
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:147:211411
Study programme Title: Undergraduate University Study of Early and Preschool Education Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/ baccalaurea) odgojitelj/odgojiteljica djece rane i predškolske dobi (sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/ baccalaurea) odgojitelj/odgojiteljica djece rane i predškolske dobi)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2022-10-21 08:49:20