Abstract | Vrtići pružaju djeci strukturirani cjelokupni kontekst koji uključuje jasno utvrđen program, raspored i raznovrsnost poticajnih materijala. Industrijalizacija, život u velikim gradovima, promjene dnevnog ritma u smislu sve duljeg radnog vremena i sve težeg ekonomskog osiguravanja obitelji, udaljili su ljude od prirode. Udaljavanje od prirode koje je po teoriji biofilije protivno čovjekovom genetskom kodu uzrok je brojnih problema. Svijest o važnosti kontakta s prirodom i boravka u njoj bila je poticaj za osnivanje šumskih vrtića.
Riječ je zapravo o vrtiću koji se temelji na šumskoj pedagogiji koja je u svijetu već rasprostranjena, no u Hrvatskoj tek na početku svog razvoja. Svaki alternativni tip odgoja sadrži određeni princip i vrijednosti rada. Ono što je posebno za šumski vrtić je boravak u šumi ili u drugom prirodnom staništu. Šumski vrtić djeci daje slobodu, potiče istraživanje, samostalnost, inovativnost i suradnju. Također je od iznimne važnosti i ekološka svijest i učenje o prirodi koje djeca dobivaju u šumskom vrtiću. Znanstveno je dokazano kako djeca u prirodi bolje razvijaju emocionalne, motoričke, kognitivne i kreativne sposobnosti. Također su rezultati mnogih istraživanja dokazali kako je priroda urođena u nama i kako suočavanje s rizikom u igri može ukloniti strah kod djeteta i pripremiti ga za suočavanje s različitim situacijama u budućnosti. Stoga suvremeni znanstvenici, odgojitelji i liječnici tvrde kako bi djecu trebali vratiti u prirodno okruženje. Nedovoljna informiranost javnosti o važnosti slobodne igre u prirodi kao i državna legislativa koja zbog striktnih pravila ne omogućava osnivanje šumskih vrtića, pogoduju tome da je takav oblik institucionalnog odgoja i obrazovanja djece u Hrvatskoj iznimno rijedak.
Ovaj rad bavi se vrijednostima i prednostima, ali i dozom izazova, nesigurnosti i mogućih opasnosti koje donosi šumski vrtić. Cilj rada je podizanje svijesti o značaju boravka u prirodi, kao i podizanje informiranosti odgojitelja i roditelja o principu rada šumskog vrtića koji uvelike pomaže razvoju djeteta. |
Abstract (english) | Kindergartens provide children with a structured overall context that includes a clearly defined program, schedule, and a variety of stimulating materials. Industrialization, urban living, changes in daily routines such as longer working hours, and increasing economic pressures on families have distanced people from nature. The separation from nature, which is contrary to the theory of biophilia, is the cause of numerous problems. Awareness of the importance of contact with nature and spending time in it has been a catalyst for the establishment of forest kindergartens.
In fact, we are talking about a kindergarten based on forest pedagogy, which is already widespread worldwide but is still in its early stages of development in Croatia. Each alternative educational approach contains certain principles and values. What is unique about a forest kindergarten is the experience of being in the forest or another natural habitat. Forest kindergartens provide children with freedom, encourage exploration, independence, innovation, and collaboration. Environmental awareness and learning about nature that children gain in a forest kindergarten are also of paramount importance. Scientifically, it has been proven that children develop their emotional, motor, cognitive, and creative abilities better in nature. Moreover, the results of many studies have shown that nature is inherent in us and that facing risks in play can eliminate a child's fear and prepare them for dealing with various situations in the future. Therefore, contemporary scientists, educators, and doctors argue that children should be returned to a natural environment. The lack of public awareness about the importance of free play in nature, as well as state legislation that does not allow the establishment of forest kindergartens due to strict rules, contributes to the rarity of such a form of institutional child education in Croatia.
This paper discusses the values and advantages, as well as the challenges, uncertainties, and potential dangers of forest kindergartens. The aim of the paper is to raise awareness of the importance of spending time in nature, as well as to inform educators and parents about the principles of operation of a forest kindergarten, which greatly contributes to child development. |