Abstract | Matematičke diskusije odnose se na rješavanje određenih matematičkih problema na način da učenici međusobno komuniciraju, dijele svoje ideje, mišljenja i spoznaje do kojih su došli u svom misaonom procesu. Oni ujedno međusobno analiziraju svoje ideje i spoznaje te nude uvjerljive argumente zašto baš te spoznaje i ta promišljanja imaju smisla. Prednosti ovakvog oblika poučavanja su u tome što učenici nisu fokusirani na davanje točnog odgovora koji se očekuje od njih, već uz praksu postaju usmjereni na rješavanje problema koji se stavlja pred njih. Time učenici prestaju biti roboti u koje se programira jedan način razmišljanja i usađuju principi na temelju kojih moraju postupati u skladu s očekivanjima svojih učitelja. Učenici postaju slobodni od straha da će im netko uputiti demotivirajuće riječi ili čak riječi koje mogu povrijediti njih kao osobe i napraviti veliku štetu na psihološkom ili emotivnom području njihova bića. Cilj ovog rada bio je istražiti razmišljaju li učenici šablonizirano, na načine kako učitelji od njih očekuju da misle. Zatim razumiju li postupke kojima se koriste prilikom rješavanja određenog matematičkog problema. Ujedno jesu li uopće svjesni postupaka koje čine da bi došli do rješenja zadanog problema. Isto tako jesu li učenici usmjereni na dobivanje točnog rezultata i imaju li strah od pogrešaka ili su usmjereni na rješavanje samog problema te su slobodni u svojim promišljanjima kako ih riješiti. Pri izradi rada korištena je relevantna stručna i znanstvena literatura te internetski izvori. Podaci u istraživačkom dijelu rada prikupljeni su prilikom provođenja aktivnosti Math Talks ili Number Talks u drugom razredu osnovne škole. Na taj je način dobiven uvid u stanje kakvo je učeničko razmišljanje i koliko su se snašli u novom obliku poučavanja. Postupak istraživanja je naveden u ovom radu prema redoslijedu kako se provodio. Imena učenika su izmišljena radi zaštite njihova identiteta. Rezultati istraživanja su ukazali da su se učenici snašli u novoj aktivnosti koja je provedena s njima. Također, sa svakim novim postavljenim matematičkim problemom učenicima je bilo jasnije što se od njih traži te su sukladno tome postajali slobodniji u svojim promišljanjima. Ujedno, rezultati su pokazali da se u učenicima probudila svijest da matematika ima logiku i da ta logika djeci ne mora biti daleka i nepoznata. |
Abstract (english) | Mathematical discussions are set on solving certain mathematical problems, in order for students to communicate and share ideas and opinions with each other, which they came up with through their thought process. Likewise, they have to analyze their own ideas and provide convincing arguments to their validity. The advantages of this style of teaching lie in the fact that students are no longer focused on providing an expected answer, rather they have to solve a problem that is put in front of them. Thus, students stop being robots, programmed in a certain way to act and think according to the principles their teachers implant into them.As a result, students become free of the fear of being demotivated, or hurt by their peers or teachers. Thus avoiding damage, which may have long lasting impact on their mental health. The goal of this paper was firstly to find out if students had a set way of thinking. The way their teachers expected them to. Secondly, to see if they understand the concepts they use while solving a certain mathematical problem. Likewise, to question them if they are even aware of the fact that they use these concepts. Furthermore, the issue of them being focused on the result of giving the correct answer to a problem, being laden with fear of failure, or if they are indeed able to solely focus on solving the problem at hand with the tools they posses, needed to be solved. This paper uses relevant scientific and professional literature, as well as internet sources. The data used in the research was collected during the activity Math Talks or Number Talks, in a second year classroom of primary school. This provides an insight into the cognitive processes of the students and their adaptation to the new style of teaching. The research process has been written chronically. All the names used are purely fictional, in order to safeguard the students` privacy. The results of the research show that the students were able to handle the activity well. Likewise, with each subsequent problem, they understood the task better and were able to express their ideas more freely. Furthermore, the results show that students became aware of the fact that mathematical processes have a certain logic behind them and that this logic does not have to be alien to them. |