Abstract | Temelj ljudske komunikacije i cjelokupnog razvoja čovjeka je govor. Kako bi razumjeli govor i razvijali ga, potrebno je poznavati njegove faze. Nadalje, govor čini više elemenata koji se razvijaju u najkritičnijem razdoblju djetetova života pa je tako potrebno i poznavati razvoj izgovora i glasova, razvoj govora od prve do šeste godine te načela razvoja govora na što se odnosi prvi dio ovoga rada. Sljedeće poglavlje odnosi se na poremećaje i teškoće razvoja govora kod djece rane i predškolske dobi, koji su u današnje vrijeme sve češći. Treće poglavlje odnosi se na jezične igre koje su važan segment u dječjem životu, a služe za cjelokupni govorni razvoj. U trećem poglavlju govori se o igrama koje razvijaju govor kod djece, kako su igra i jezik međusobno povezani te koji je zapravo smisao jezičnih igara u radu s djecom rane i predškolske dobi. U trećem poglavlju govori se i o pojmu „vrijeme kruga“ te o važnosti govora i motorike te funkciji malešnica i igre prstima u radu s djecom predškolske dobi. U razvoj govora, osim roditelja, veliku ulogu imaju odgojitelji čiji se rad treba temeljiti na poticajnom okruženju i dobrom govornom modelu djeci u ranoj i predškolski dobi. Prema tome, odgojitelji bi trebali poticati razvoj govora djeteta najviše putem jezičnih igara, jer djeca u igri najviše uče.
Rad je podijeljen u dva dijela: teorijski i istraživački. U teorijskom dijelu rada predstavljeno je područje provedenog istraživanja – govor, jezične igre – te kontekst u koje se navode svi čimbenici koji utječu na razvoj govora te poremećaji govora koji se mogu uočiti u ranom djetinjstvu. U istraživačkom dijelu rada analizirana je kratka anketa koja je namijenjena odgojiteljima i njihovom pogledu na važnost jezičnih igara u dječjim vrtićima. Predmet istraživanja ovog završnog rada upravo su jezične igre, odnosno koliko odgojitelji smatraju jezične igre važne, koliko često ih provode te kako ih provode. Cilj je ispitati odgojiteljsku percepciju o važnosti provođenja jezičnih igara kod djece rane i predškolske dobi. Pretpostavilo se da neće biti velika odstupanja u provođenju jezičnih igara od strane odgojitelja. Istraživanjem je utvrđeno da većina odgojitelja smatra da su jezične igre veoma važne u radu s djecom, da se smatraju dobrim komunikacijskim modelom djeci svoje odgojne skupine te da se trude prilagoditi jezične igre svakom djetetu kako bi dijete što više unaprjeđivalo svoje znanje, a ujedno i razvijalo govor te obogaćivalo svoj vokabular. Jedan od nedostataka istraživanja je ispitivanje na malom broju uzoraka pa rezultati ne moraju prikazivati realno stanje ili situaciju kao što bi to bio slučaj kod većeg broja ispitanika, odnosno rezultate ne možemo generalizirati. |
Abstract (english) | The foundation of human communication and the overall development of a person is speaking. In order to understand speech and advance it, it is necessary to know its stages. Moreover, speech consists of more elements that develop in the most critical period of a child’s life, which is why it is essential to know the development of pronunciation and voices, speech development from the first year to the sixth year, and the principles of speech development to which the first part of this paper refers. The next chapter is about speech developmental disorders and difficulties in children of early and preschool age, which are nowadays increasingly common. The third chapter refers to language games that are an important segment in children’s lives, and they are useful in the overall speech development. The third chapter discusses games that develop speech in children, how games and language are interconnected, and what is really the meaning of language games in working with children of early and preschool age. Additionally, the chapter describes the term ‘lap time’ and the importance of speech and motor skills, as well as the function of ‘malešnica’ and finger play when working with preschool children. In the advancement of speech, apart from parents,educators are important figures whose work has to be based on a stimulating environment and a good speech model for children of early and preschool age. Therefore, educators should encourage speech development of children, mostly through language games because children learn the most in play.
The paper is divided into two parts: theoretical and research. The theoretical part of the paper presents the area of research conducted – speech, language games – and the context which includes all the factors that influence speech development, and speech development disorders that can be observed in early childhood. The research part of the paper analyzes a short questionnaire that is intended for educators and their views of the importance on language games in kindergartens. The subject of research of this final paperis exactly the language games, specifically how important are language games to educators, how often they perform them, and how do they perform them. In the research, the goal is to examine the educator’s perception of the importance of implementing language games in children of early and preschool age. It was assumed that there would not be significant deviations in implementing language games by educators. The research found that most educators believe that language games are very important in working with children, that they are considered a good communication model for children in their educational group and that they try to adapt language games to each child in order to improve their knowledge and develop speech enriched your vocabulary. One of the shortcomings of the research is testing on a small number of samples, so the results do not have to show the real situation or situation as would be the case with a larger number of respondents, respectively we cannot generalize the results. |