Abstract | Nastava Prirode i društva često je svedena na predavački tip nastave. No, osim toga ona je puno više – nastava prirode i društva osim kroz teoriju, mnogo toga može prikazati i praktično. Upravo praktičnom nastavnom metodom moguće je učenike uvesti u svijet istraživanja i olakšati im razumijevanje pojedinih nastavnih cjelina. Osim olakšanja u učenju, udaljavamo se i od tradicionalnog pristupa nastavi gdje je učenik pasivna figura. Praktičnim radovima u nastavi Prirode i društva učenike uvodimo u nastavu suvremenog pristupa, gdje ga postavljamo u središte te mu pomažemo i usmjeravamo ga ka samostalnom istraživanju i
otkrivanju svijeta oko sebe. Praktični radovi o kojima će ovaj rad najviše govoriti su eksperimenti u nastavi Prirode i društva. Eksperimenti ili pokusi su umjetna izazivanja prirodnih promjena radi njihova proučavanja. Oni su izrazito važni, osim što učenika potiču na samostalno istraživanje i otkrivanje, pomažu mu da na lakši način uključiti sva svoja osjetila, potiču ga na što više razmišljanja, pronalaženja problema i rješenja za isti, razvoja logičkog i kreativnog mišljenja te na razvijanje sposobnosti za cijeli život. Ovim se radom istraživao upravo utjecaj praktičnih radova na učenike. Sudjelovala su 83 učenika, odnosno dva treća i dva četvrta razreda. Promatrala su se i uspoređivala znanja, motiviranost, aktivnost i reakcije učenika koji su izvođenje odabranih eksperimenata promatrali uživo (eksperimentalna skupina) i onih koji su iste eksperimente gledali preko audiovizualnih zapisa (kontrolna skupina). Prije i nakon izvođenja, odnosno gledanja audiovizualnih zapisa eksperimenata obje su skupine učenika, kontrolna i eksperimentalna, pisale istu inicijalnu provjeru znanja s istim pitanjima kako bi se vidjelo postoji li razlika u učeničkom znanju i kolika je prije i nakon izvedenih, tj. odgledanih pokusa. Različitim analizama, dokazano je kako su učenici eksperimentalne skupine imali znatno bolje rezultate inicijalne provjere znanja od kontrolne skupine. Izvođenje pokusa uživo, kao i sudjelovanje u izvođenju u nekima od njih omogućilo im je da što bolje uoče mnogo više detalja. Zbog toga
su im opažanja i zaključci bili znatno bogatiji i točniji, a riješenost iste provjere znanja nakon viđenih blizu stopostotne u odnosu na kontrolnu skupinu koja je imala mogućnost iste pokuse gledati samo preko audiovizualnih zapisa. Stoga bi eksperimenti u osnovnoškolskom obrazovanju trebali biti zastupljeni što više, a učitelji koji su kvalitetno osposobljeni za provođenje pokusa znat će na pravi način i prikazati to te prenijeti na učenike određenu dozu želje za istraživanjem. Osim kvalitetne pripreme učitelja, vrlo veliku ulogu ovdje ima i opremljenost škole, odnosno adekvatnog radnog mjesta za provođenja pokusa, kao i sva potreban pribor i materijali. No, ako učitelj nema određenu potporu škole, kolega i ravnatelja, provođenje pokusa bit će otežano, ponekad čak i nemoguće zbog čega će učenici ostati zakinuti za jedno novo, vrlo zanimljivo i bogato iskustvo učenja i istraživanja. |
Abstract (english) | Class of „Nature and Society“ is often reduced to the teaching type of class. But, apart from that, it is much more - the class of „Nature and Society“, other than through theory, can also show a lot of things in a practical way. It is through a practical teaching method that it is possible to introduce students to the world of research and make it easier for them to understand each individual subject unit. In addition to facilitating learning, we are moving away from the traditional approach to teaching where the student is a passive figure. Through practical work in “Nature and Society”, we introduce students to a class of a modern approach, where we place them at the center and help and direct them towards independent research and discovery of the world around them. The practical works that this thesis will talk about the most are experiments in the
class of „Nature and Society“. Experiments are artificial inductions of natural changes for the purpose of their study. They are extremely important, in addition to encouraging the student to independently explore and discover, help him to involve all his senses easier, encourage him to think more, find problems and solutions to the problem, develop logical and creative
opinion and develop the capabilities for life. This thesis investigated the impact of practical work on students. There were 83
students that participated, i.e. two third grades and two fourth grades. Knowledge, motivation, activity and reactions of students who watched the performance of the selected experiments live (experimental group) and those who watched the same experiments via audiovisual recordings (control group) were observed and compared. Before and after performing, i.e. watching the audiovisual recordings of the experiments, both groups of students, control and experimental, wrote the same initial knowledge test with the same questions in order to see if there is a difference in student knowledge and how big it is before and after the performed, i.e. watched, experiments. Through various analyses, it was proven that the students of the experimental group had significantly better results on the initial knowledge test than the control group. Carrying out live experiments, as well as participating in the execution of some, allowed them to better see more detail. Because of this, their observations and conclusions were significantly richer and more accurate, and the results of the initial
knowledge check after the witnessed experiments were close to 100% compared to the control group that had the opportunity to watch the same experiments only through audiovisual recordings.Therefore, experiments in primary school education should be represented as much as possible, and teachers who are well trained to conduct experiments will know the right way to show them and pass on a certain dose of desire for research to students. In addition to quality teacher preparation, a very important role here is played by the equipment of the school, ie an adequate workplace for conducting experiments, as well as all the necessary accessories and materials. But if the teacher does not have certain support from the school, colleagues and the principal, conducting experiments will be more difficult, sometimes even impossible, which
will leave students deprived of a new, very interesting and rich learning and research experience. |