Abstract | Pravilan način prehrane podrazumijeva uravnotežen unos energije i hranjivih tvari, koji je u djetinjstvu ključan za optimalan rast i razvoj. Podrazumijeva unos ispravnih makronutrijenata koje će djetetu dati najnužnije za rast i razvoj, ali i mikronutrijenata koji su
nužni za nesmetano funkcioniranje organizma. Glavni cilj istraživanja bio je utvrditi postoji li povezanost između prehrambenih navika i motoričkih sposobnosti učenika primarnoga obrazovanja. U istraživanju je sudjelovalo 60 učenika trećih i četvrtih razreda. Ispitivale su se prehrambene navike učenika uz anketni upitnik. Učenicima su izmjerene i antropometrijske varijable poput tjelesne visine i mase tijela. Provjera motoričkih sposobnosti provedena je u školskoj dvorani, a mjerene su četiri motoričke cjeline – brzina, eksplozivna snaga, repetitivna snaga te gibljivost i agilnost. Uspoređuju se morfološka obilježja između djevojčica i dječaka uz pomoć morfoloških obilježja učenika: tjelesna visina i masa tijela te indeks tjelesne mase. Pomoću deskriptivne statistike izračunati su osnovni deskriptivni parametri poput: aritmetičke sredine, standardne devijacije, minimalnog i
maksimalnog rezultata te koeficijenta asimetrije i koeficijenta zakrivljenosti. Normalnost distribucije testirana je uz Kolmogorov-Smirnovljev test. Za utvrđivanje značajnih rezultata morfoloških varijabli između djevojčica i dječaka primijenjen je t-test. Za utvrđivanje značajnih razlika u prehrambenim navikama primijenjen je Mann-Whitney U test. Kako bi se utvrdila povezanost prehrambenih navika i motoričkih sposobnosti, izračunat je Spearmanov koeficijent korelacije. Statistička značajnost razlika je testirana na razini značajnosti p < 0,05. Obzirom na dobivene rezultate ovog istraživanja moguće je vidjeti kako je potvrđeno
da djelomično postoji povezanost prehrambenih navika i motoričkih sposobnosti učenika, ali samo u jednoj od varijabli motoričkih sposobnosti učenika. Ne postoji statistički značajna povezanost između te dvije varijable. Rezultati Mann-Whitney U testa pokazuju kako ne postoji statistički značajna razlika između djevojčica i dječaka kada su u pitanju njihove prehrambene
navike. Kada su u pitanju razlike u motoričkim sposobnostima, u trećim razredima dječaci postižu bolje rezultate u skoku u dalj s mjesta, podizanje trupom i trčanje 10x5 metara, od djevojčica. U četvrtom razredu, statistički značajna razlika postoji samo u prvoj varijabli motoričkih sposobnosti između djevojčica i dječaka – taping rukom. |
Abstract (english) | The relation between primary education students' eating habits and motor skills. A proper eating habit involves a balanced intake of energy and nutrients, which is crucial for optimal growth and development in childhood. It involves the intake of the right macronutrients that provide a child with the essential elements for growth and development, as well as micronutrients necessary for the smooth functioning of the body. The main goal of the research was to determine if there is a connection between eating habits and motor skills of primary education students. The study involved 60 third and fourthgrade
students. The students' dietary habits were examined through a questionnaire. Anthropometric variables such as height and body weight were measured. The assessment of motor skills was conducted in the school gymnasium, and four motor skill components were measured: speed, explosive strength, repetitive strength, as well as flexibility and agility. Morphological characteristics were compared between girls and boys using the students' morphological traits: height, body weight, and body mass index. Basic descriptive parameters such as mean, standard deviation, minimum and maximum results, as well as skewness and kurtosis coefficients, were calculated using descriptive statistics. The normality of the distribution was tested using the Kolmogorov-Smirnov test. To determine significant differences in morphological variables between girls and boys, the t-test was applied. The Mann-Whitney U test was used to determine significant differences in dietary habits. To assess the relationship between dietary habits and motor skills, the Spearman correlation coefficient was calculated. Statistical significance of differences was tested at the significance level of p < 0.05. Based on the results of this research, it is possible to see that there is a partial connection between dietary habits and motor skills of students, but only in one of the motor skill variables. There is no statistically significant connection between these two variables. The results of the
Mann-Whitney U test show that there is no statistically significant difference in dietary habits between girls and boys. When it comes to differences in motor skills, in the third grade, boys achieve better results in standing long jump, sit-ups, and 10x5-meter sprint than girls. In the fourth grade, a statistically significant difference exists only in the first motor skill variable
between girls and boys - hand tapping. |