Abstract | Kvalitativnom metodologijom putem intervjua s prof. Majom Zrnčić, koordinatoricom Nacionalne strategije poticanja čitanja iz Ministarstva kulture i medija, nastoji se istražiti koji su ključni čimbenici za pravilan rani jezični razvoj djeteta. Cilj istraživanja bio je dobiti detaljniji uvid u projekte i programe koji se provode sa svrhom povećanja glasovne kompetencije, fonemske svjesnosti, koja je neophodna u razvoju čitanja kod djece. Vještini čitanja prethodi usvajanje vještina predčitanja za što je ključno rano izlaganje smislenim, metodički strukturiranim tekstovima. Metodičari u odgojno-obrazovnom radu imaju vrlo vrijednu ulogu jer istraživanja pokazuju kako je usvajanje navika čitanja i cjelokupno usvajanje kulture i senzibiliteta za umjetnički i književni aspekt povezano s poticajnom okolinom od najranije dobi. Poticajna okolina je ona koja potiče komunikaciju, čita djetetu te uključuje dijete u rasprave o pročitanom, izlaže dijete različitim funkcionalnim stilovima. Odgojitelj u ustanovi ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja priprema, organizira i provodi različite aktivnosti prilagođene određenom uzrastu kroz aktivno uključivanje djece u cijeli proces. U području govorno-jezičnog razvoja dijete usvaja temelje komunikacije kroz slušanje, govorenje, izloženost čitanju, organiziranju istraživačkih igara koje potiču suradnju i komunikaciju. Izlaganjem čitanju slikovnica, bajki, pjesama, znanstveno-popularnim tekstovima potiče se djecu na dijalog i raspravu, promišljanje, izmjenu dojmova, stjecanje novih znanja, smisleno izražavanje te mogućnost analiziranja i vrednovanja teksta. Razumijevanjem funkcija, smisla i značenja pisanja riječi usvajaju se predčitačke vještine te se definira rana pismenost. Iz održanog intervjua potvrđuju se činjenice kako su djeca vrlo dobra u smislu razumijevanja teksta, no zabrinjava negativan stav o čitanju. Na negativan stav o čitanju potrebno je djelovati te djecu od najranije dobi poticati na čitanje, izlagati čitanju, voditi u knjižnice, kupovati i posuđivati knjige. Program Rođeni za čitanje upravo s tom svrhom djeluje, nastoji na nacionalnoj razini razviti svijest o važnosti kulture čitanja potičući čitanje od najranije dobi. |
Abstract (english) | Using a qualitative methodology through an interview with Professor Maja Zrnčić, the coordinator of the National Strategy for Encouraging Reading from the Ministry of Culture and Media, this research aims to investigate the key factors for proper early language development in children. The goal of the research was to gain a more detailed insight into the projects and programs implemented to enhance phonemic competence and phonemic awareness, which are essential for the development of reading in children. The skill of reading is preceded by the acquisition of pre-reading skills, for which early exposure to meaningful, methodically structured texts is crucial. Methodologists in educational work play a very valuable role as research shows that the adoption of reading habits and the overall adoption of culture and sensitivity to the artistic and literary aspect is linked to a stimulating environment from an early age. A stimulating environment is one that encourages communication, reads to the child, and involves the child in discussions about the reading, exposing the child to various functional styles. Educators in early and preschool education institutions prepare, organize, and implement various activities tailored to a certain age group through the active involvement of children in the entire process. In the field of speech and language development, the child acquires the foundations of communication through listening, speaking, exposure to reading, organizing investigative games that encourage cooperation and communication. Exposure to reading picture books, fairy tales, poems, and scientific-popular texts encourages children to engage in dialogue and discussion, reflection, exchange of impressions, acquisition of new knowledge, meaningful expression, and the ability to analyze and evaluate texts. Understanding the functions, meaning, and significance of written words leads to the acquisition of pre-reading skills and defines early literacy. The interview confirms that children are very good at understanding text, but there is concern about their negative attitude towards reading. It is necessary to address the negative attitude towards reading and encourage children from an early age to read, expose them to reading, take them to libraries, and buy or borrow books. The "Born to Read" program operates with this purpose, aiming to develop national awareness of the importance of reading culture by encouraging reading from an early age. |