Naslov Govor i govorna baština pregradskoga kraja kao projekt u razrednoj nastavi
Naslov (engleski) Speech and speech heritage of the Pregrada area as a project in elementary education
Autor Lucija Hohnjec
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Član povjerenstva Vladimira Velički (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2023-06-30, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti Metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti
Sažetak Rad na samom početku objašnjava važnost jezika i jezičnog izražavanja u razrednoj nastavi, s posebnim osvrtom na regionalnu i funkcionalnu raslojenost hrvatskoga jezika. Potom se donosi uvid u to kako hrvatski nacionalni kurikulum otvara mjesto dijalektu. U drugom dijelu rada predstavlja se govor pregradskoga kraja i njegove osnovne značajke. Objašnjavaju se fenomeni dijalekta i narječja, razgovornog jezika i standardnoga jezika, kao i njihove uloge u komunikaciji. U radu su prikazane osnovne karakteristike kajkavskog narječja i govora pregradskoga kraja. Mijo Lončarić objedinio je najvažnije karakteristike kajkavskog narječja, njegove specifičnosti, leksik i razvoj kroz povijest što je prikazano u radu. Spominje se podloženost kajkavskog narječja promjenama i približavanje standardnom jeziku i štokavskom narječju, zbog društvenih promjena i utjecaja standardnog hrvatskog jezika, ponajviše putem školskoga odgoja i obrazovanja te putem medija. Također, spominje se i nerijetka pojava potiskivanje kajkavskog govora od strane samih govornika kajkavaca te se donose mogući razlozi za to, ali i potreba jačanja svijesti o jednakovrijednosti svakoga jezičnoga idioma. Na kraju se donosi prikaz projekta s temom pregradskoga govora i govorne baštine. Cilj rada, ali i projekta provedenog u razrednoj nastavi, jest očuvanja govora i govorne baštine pregradskoga kraja. Cilj provođenja projekta bio je upoznati učenike s ljepotama govornoga blaga koje posjeduje pregradski kraj, potaknuti kod učenika brigu za očuvanjem izvornoga govora, ali i za očuvanjem običaja na kajkavskom narječju. Učenici su kroz razne aktivnosti u projektnoj nastavi istraživali kajkavsko narječje, upoznali govor pregradskoga kraja pomoću izvornoga govornika u filmu, igrali tradicionalne kajkavske igre i, kao završni rezultat projekta, napravili Mali kajkavski rječnik pregradskoga kraja te snimali scene iz života Zagoraca. Na kraju projekta provedena je anketa koja pokazuje kako su učenici izuzetno zadovoljni upoznavanjem govorne baštine i kako bi željeli više nastavnih sadržaja povezanih s govornom baštinom što ostavlja temelj za poticanje istraživanja hrvatskih narječja ili dijalekata u razrednoj nastavi. Iako znani sve manjem broju ljudi, govor pregradskoga kraja i drugi kajkavski govori vrijedni su istraživanja i čuvanja.
Sažetak (engleski) Work at the very beginning explains the importance of language and linguistic expression in elementary education with a special focus on the regional and functional stratification of the Croatian language. It then provides an insight into how the Croatian national curriculum recognizes the place of dialect. The second part of the work presents the speech of the Pregrada region and its basic features. It explains the phenomena of dialects and vernaculars, spoken language, and standard language, as well as their roles in communication. The work showcases the basic characteristics of the Kajkavian dialect and the speech of the Pregrada region. Mijo Lončarić has combined the most important characteristics of the Kajkavian dialect, its specificities, vocabulary, and historical development, which are presented in the work. The susceptibility of the Kajkavian dialect to changes and its convergence with the standard language and the Štokavian dialect are mentioned, due to social changes and the influence of the standard Croatian language, primarily through education in schools and the media. The work also mentions the not uncommon occurrence of suppression of Kajkavian speech by Kajkavian speakers themselves, and provides possible reasons for it, as well as the need to strengthen awareness of the equal value of every linguistic idiom. In the end, a project on the topic of the speech and linguistic heritage of the Pregrada region is presented. The aim of the work, as well as the project conducted in classroom teaching, is to preserve the speech and linguistic heritage of the Pregrada region. The goal of the project was to familiarize students with the beauty of the linguistic treasure possessed by the Pregrada region, to encourage students to care for the preservation of the authentic speech and customs in the Kajkavian dialect. Through various activities in project-based teaching, students explored the Kajkavian dialect, got to know the speech of the Pregrada region through native speakers in a film, played traditional Kajkavian games, and as the final result of the project, created a Small Kajkavian Dictionary of the Pregrada region and filmed scenes from the lives of people from Zagorje. At the end of the project, a survey was conducted, which shows that students are extremely satisfied with getting to know the linguistic heritage and that they would like more educational content related to the linguistic heritage, laying the foundation for promoting the exploration of Croatian dialects in classroom teaching. Although known to fewer and fewer people the speech of the Pregrada region and other Kajkavian dialects are worthy of research and preservation.
Ključne riječi
govor pregradskoga kraja
jezično izražavanje
jezik
kajkavsko narječje
narječje ili dijalekt
projektna nastava
Ključne riječi (engleski)
dialect or vernacular
Kajkavian dialect
language
linguistic expression
project-based teaching
speech of the Pregrada area
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:940539
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-07-17 10:20:38