Sažetak | U ovom završnom radu govori se na koji način djeca predškolske dobi razumiju koncept geometrijskih oblika s naglaskom na oblik trokuta. Za konkretan rad s djecom potrebno je poznavanje zakonitosti njihova razvoja, točnije poznavati način na koji djeca upoznavaju svijet oko sebe, a to je igra. Igrom djeca usvajaju i matematičke pojmove i vještine. Usvajanjem osnovnih matematičkih pojmova utječe se na razvoj svih psihičkih funkcija, najviše na proces mišljenja, na misaone procese, na svojstva mišljenja te na oblike mišljenja. U nastavku spominju se pedagogije Marie Montessori, Jeana Piaga, Jeroma Brunera te Lava Vygotskog. Za učenje geometrije opisuju se teorije o razinama mišljenja P. van Hielea i teorija prototipa E. Roscha te istraživanje koje dokazuje navedene teorije. Prema teoriji o razinama mišljenja djeca predškolske dobi nalaze se na razini vizualizacije, a prema teoriji prototipa djeca najlakše prepoznaju trokut koji je prototip, to jest jednakostraničan trokut kojem je jedna baza horizontalna, a nasuprotan vrh iznad baze, ne ispod. U nastavku završnog rada navedene su aktivnosti koje potiču brži prelazak iz jedne faze razumijevanja geometrijskih oblika s naglaskom na trokute u drugu fazu. Aktivnosti su podijeljene na igre, rješavanje problemskih zadataka, rješavanje konkretnih matematičkih problema, radne listove te je opisana knjiga Leo i trokuti koja služi za upoznavanjem sa STEAM područjem. |
Sažetak (engleski) | In this work, we discuss the children’s comprehension of the concept of geometric shapes with an emphasis on the shape of a triangle. To be working with children concretely it is necessary to know what constitutes their development, more precisely, to know how children get to know the world around them, which is by play. Through play, children learn mathematical concepts and skills. Adopting basic mathematical concepts affects the development of all psychological functions, thought processes, properties of thinking and forms of thinking. The pedagogies of Maria Montessori, Jean Piaget, Jerome Bruner and Lev Vygotsky are also referred to. For learning geometry, P. van Hiele’s model of geometric thinking and E. Rosch’s prototype theory are described, as well as the research that proves these theories. According to the model of geometric thinking, preschool children are at the level of visualization, and according to the prototype theory, children can most easily recognize a triangle that is a prototype, that is, an equilateral triangle with one base horizontal and the opposite vertex above the base, not below. In the continuation of the work, there are activities listed to encourage a faster transition from one phase of understanding geometric shapes with an emphasis on triangles to another phase. The activities are divided into games, problem-solving and specific mathematical problem-solving exercises, worksheets, and the book Leo and Triangles is cited, which serves to introduce the STEAM area. |