Naslov Analiza likovnih radova učenika primarnog obrazovanja
Naslov (engleski) Analysis of art works of primary education students
Autor Marija Merdžan
Mentor Marijana Županić Benić (mentor)
Član povjerenstva Antonija Balić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Morana Varović Čekolj (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marijana Županić Benić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-19, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana UMJETNIČKO PODRUČJE Likovne umjetnosti Likovna pedagogija
Sažetak Ovaj se diplomski rad bavi analizom dječjeg likovnog rada u kontekstu primarnog obrazovanja, s posebnim naglaskom na razvoj likovnog jezika i faze dječjeg likovnog izražavanja. Likovni jezik predstavlja urođenu sposobnost djeteta da pomoću vizualnih elemenata izrazi svoje unutarnje stavove i komunicira s okolinom. U radu se istražuju osnovni likovni elementi te njihov značaj u vizualno-likovnom odgoju, kao i načini na koje se djeca postepeno uvode u te elemente kako bi ostvarila svrhovitu komunikaciju likovnim izrazom. Poseban dio rada posvećen je crtačkim i slikarskim tehnikama koje se primjenjuju u primarnom obrazovanju te fazama razvoja dječjeg likovnog izražavanja. Svaka faza ima svoje specifične karakteristike, ovisne o kronološkoj dobi djeteta. Razumijevanje ovih faza važno je za pravilno usmjeravanje i poticanje dječjeg kreativnog potencijala u primarnom obrazovanju. Prvu fazu razvoja, nazvanu fazom izražavanja primarnim simbolima ili fazom šaranja, a karakteriziraju je ponavljajući oblici. Djeca se u ovoj fazi koriste ponavljajućim oblicima i linijama kako bi izrazili svoje ideje i osjećaje, a likovni izraz je u velikoj mjeri instinktivan i spontan. Druga faza, poznata kao faza izražavanja složenim simbolima, označava prijelaz na složenije likovne prikaze. U toj fazi djeca počinju koristiti kombinacije simbola i oblika kako bi stvorila složenije prikaze svijeta oko sebe. Ta je faza važna za razvoj njihove sposobnosti povezivanja različitih elemenata i izraza složenije ideje. Treća faza, faza intelektualnog realizma, odnosi se na razdoblje od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, koje se smatra zlatnim dobom dječjeg stvaralaštva. U toj fazi djeca pokazuju značajan napredak u vizualno-likovnom izražaju. Razvijaju sposobnost za detaljnim prikazivanjem objekata i scena, a njihovi radovi često reflektiraju kompleksnije razumijevanje svijeta i likovnih tehnika. Posljednja faza, faza vizualnog realizma, označava napredak u realističnom prikazu motiva. Djeca u toj fazi usmjeravaju pažnju na detalje, proporcije i perspektivu te se trude postići skladan i vjeran prikaz stvarnosti. Pojedinci koji dostignu ovu fazu mogu jasnije rabiti perspektivu i preciznije prikazivati prostor i objekte, što odražava njihovu sposobnost za složenijem likovnim izražavanjem. Uz to, u radu se razmatraju aspekti darovitosti, talenta i kreativnosti, kao i uloga učitelja u poticanju i usmjeravanju dječjeg likovnog razvoja. Rad također istražuje i ulogu učitelja u poticanju i usmjeravanju dječjeg likovnog izraza pažljivo planiranim likovnim aktivnostima i poticajnim okruženjem. Analizirani su dječji likovni radovi prikupljeni od prvog do četvrtog razreda osnovne škole kako bi se identificirali ključni aspekti svakog stadija razvoja. Rezultati ukazuju na važnost prilagodbe pedagoških metoda u skladu s fazom razvoja dječjeg likovnog izraza kako bi se maksimalno potaknulo dječje kreativno izražavanje i omogućilo postizanje najboljih rezultata u likovnom odgoju. Analiza dječjih likovnih radova provedena je na uzorku učenika od prvog do četvrtog razreda osnovne škole. Rezultati pokazuju važnost učitelja kao moderatora koji usmjerava i potiče dječje likovno izražavanje pažljivo planiranim aktivnostima i poticajnim okruženjem. Zaključci rada ističu potrebu za kontinuiranim razvijanjem pedagoških metoda koje omogućuju djeci slobodu likovnog izražavanja, ali i pružaju strukturu pomoću koje mogu usavršavati svoje vještine.
Sažetak (engleski) This thesis focuses on the analysis of children's visual art within the context of primary education, with a particular emphasis on the development of visual language and the stages of children's artistic expression. Visual language represents an innate ability of children to express their internal perspectives and communicate with their environment through visual elements. The thesis explores the fundamental visual elements and their significance in visual arts education, as well as the methods by which children are gradually introduced to these elements to achieve effective communication through artistic expression. A significant part of the thesis is dedicated to drawing and painting techniques applied in primary education, and the stages of development in children's artistic expression. Each stage has its specific characteristics depending on the chronological age of the child. Understanding these stages is crucial for appropriately guiding and fostering children's creative potential in primary education. The first stage of development, known as the phase of expressing with primary symbols or the scribbling phase, is characterized by basic visual expressions through scribbles. Children in this phase use repetitive shapes and lines to express their ideas and feelings, and their artistic expression is largely instinctive and spontaneous. The second stage, known as the phase of expressing with complex symbols, marks the transition to more complex artistic representations. In this phase, children begin to use combinations of symbols and shapes to create more intricate representations of the world around them. This stage is important for developing their ability to connect different elements and express more complex ideas. The third stage, the phase of intellectual realism, refers to the period from the first to the fourth grade of primary school, which is considered the golden age of children's creativity. In this phase, children show significant progress in visual and artistic expression. They develop the ability to depict objects and scenes in greater detail, and their works often reflect a more complex understanding of the world and artistic techniques. The final stage, the phase of visual realism, signifies progress in the realistic depiction of subjects. Children in this phase focus on details, proportions, and perspective, striving to achieve a harmonious and accurate representation of reality. Individuals who reach this stage can use perspective more clearly and depict space and objects more precisely, reflecting their capacity for more sophisticated artistic expression. Additionally, the thesis examines aspects of giftedness, talent, and creativity, as well as the role of the teacher in fostering and guiding children's artistic development. The study also explores the teacher's role in encouraging and directing children's artistic expression through carefully planned artactivities and a stimulating environment. The analysis of children's visual artworks collected from first to fourth grade aims to identify key aspects of each developmental stage. The results highlight the importance of adapting pedagogical methods according to the developmental stage of children's artistic expression to maximize creative expression and achieve optimal outcomes in art education. The analysis underscores the need for continuously developing teaching methods that allow children the freedom of artistic expression while providing the structure necessary to refine their skills.
Ključne riječi
učitelj
primarno obrazovanje
faze razvoja likovnog izraza
likovni jezik
likovno izražavanje
Ključne riječi (engleski)
teacher
primary education
stages of development of artistic expression
artistic language
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:043763
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-04-07 13:37:44