Naslov Razvoj predčitačkih vještina uz glazbenu motivaciju
Naslov (engleski) Development of Prereading Skills with Music Motivation
Autor Ana Kalebić
Mentor Vesna Budinski (mentor)
Mentor Tamara Jurkić-Sviben (sumentor)
Član povjerenstva Martina Kolar Billege (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Vesna Budinski (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tamara Jurkić-Sviben (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2019-04-09, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti Metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana UMJETNIČKO PODRUČJE Glazbena umjetnost
Sažetak Predčitačke vještine uvjet su za uspješno svladavanje početnog čitanja u okviru formalnog obrazovanja koje započinje u prvom razredu osnovne škole. Slušna i vidna obrada osnovne su predvještine koje dijete treba usvojiti kako bi ovladalo vještinom čitanja. Slušna obrada, osim što je važna za razvoj jezika, a uz vidnu obradu i za razvoj čitanja, presudna je i za razvoj fonološke svjesnosti, koja je, pak ključna za uspješno ovladavanje početnim čitanjem. Kada dijete postane svjesno da se rečenica sastoji od riječi, riječ od slogova, a slogovi od fonema (glasova) možemo reći da je razvio fonološku svjesnost. Mnogobrojna znanstvena istraživanja u okviru glazbe i glazbenog obrazovanja potvrdila su pozitivan utjecaj glazbe na opći razvoj djeteta. Pozitivan utjecaj potvrđen je na kognitivnim, psihomotornim, socijalnim i emocionalnim aspektima razvoja. Glazbene aktivnosti i glazbena motivacija, u vrijeme kada dijete intenzivno ovladava jezikom, utječu na razvoj jezičnih sposobnosti i fonološke svjesnosti, te jačaju osjećaj za ritam. Cilj istraživanja bio je utvrditi promjene u razvoju fonološke svjesnosti pod utjecajem glazbene motivacije kod djece predškolske dobi. Nasumičnim odabirom djeca su podijeljena na eksperimentalnu i kontrolnu skupinu. Kod eksperimentalne skupine istraživala se razina fonološke svjesnosti uz uvođenje glazbene motivacije, dok se u kontrolnoj skupini pratio razvoj fonološke svjesnosti bez uvođenja glazbene motivacije. U istraživanju su sudjelovala djeca polaznici Dječjeg vrtića Radost iz Splita. Uzorak čini ukupno N=28 djece, jednako podijeljenih u eksperimentalnu i kontrolnu skupinu, od toga je 6 dječaka i 8 djevojčica u eksperimentalnoj skupini, a 8 dječaka i 6 djevojčica u kontrolnoj skupini. Rezultati dobiveni ovim istraživanjem ukazuju na to da djeca postižu bolje rezultate na finalnom nego na inicijalnom testiranju, kao i da djeca iz eksperimentalne skupine pokazuju veći stupanj napretka unutar svoje skupina na finalnom testiranju, u odnosu na kontrolnu skupinu. Također, došli smo i do nekih zanimljivih podataka, poput onih da djeca obuhvaćena ovim istraživanjem uspješnije rješavaju zahtjevnije zadatke fonološke svjesnosti od onih jednostavnijih. Dobiveni rezultati ograničene su relevantnosti zbog malog uzorka ispitanika i zbog kratkog vremenskog perioda u kojem je istraživanje provedeno, stoga ne možemo na temelju dobivenih rezultata donositi globalne zaključke. Smatramo da bi podatci bili relevantniji kada bi ispitivanje bilo provedeno na većem broju ispitanika i na dužem vremenskom period (jedna pedagoška godina), odnosno bilo bi dobro da istraživanje započne na početku pedagoške godine (u rujnu) kada djeca uđu u program predškolskog odgoja i da traje do završetka pedagoške godine (do lipnja).
Sažetak (engleski) Pre-reading skills are a prerequisite for successfully mastering the initial reading within formal education that begins in the first grade of elementary school. Listening and visual processing are the basic abilities that a child needs to acquire in order to master the reading skills. Auditory processing, besides being important for language development, and along with visual processing for reading development, is also crucial for the development of phonological awareness, which is then crucial for successfully mastering the initial reading. When a child becomes aware that the sentence is made of words, and words of syllables, and syllables of phonemes (sounds), then we can say that a child has developed phonological awareness. Numerous scientific studies in music and music education have confirmed the positive effect of music on the general development of children. The positive influence was confirmed in cognitive, psychomotor, social and emotional aspects of development. Musical activities and musical motivation, during the time in which children intensively master the language, affect the development of language skills and phonological awareness and increase the sense of rhythm.
The aim of this paper was to identify changes in the development of phonological awareness under the influence of musical motivation in pre-school children. By random selection, the children were divided into experimental and control group. In the experimental group the level of phonological awareness with the introduction of musical motivation was investigated, while in the control group the development of phonological awareness without introducing musical motivation was followed. The study involved children attending kindergarten Radost in Split. The sample consists of a total of N=28 children, equally divided in two groups, thereof 6 boys and 8 girls were in the experimental group, and 8 boys and 6 girls in the control group. The results obtained by this research suggest that children achieve better results at the final than on the initial testing, as well as that children from the experimental group show a greater degree of progress within their group at the final test compared to the control group. Also, we have come to some compelling data - that the children covered by this research are more successful in solving more demanding tasks of phonological awareness than in solving the more simple ones. The results obtained are of limited relevance because of the small sample size and the short period of time in which the research was conducted, so we cannot make global conclusions based on the results obtained. We believe that the data would be more relevant if the testing was carried out on a larger number of examinees over a longer period of time (one pedagogical year), respectively it would be good for research to begin at the beginning of a pedagogical year (in September) when children enter pre-school education program and last until the end of the pedagogical year (until June).
Ključne riječi
predčitačke vještine
glazbena motivacija
fonološka svjesnost
vještina čitanja
Ključne riječi (engleski)
pre-reading skills
musical motivation
phonological awareness
reading skill
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:647977
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-07-22 06:23:34