Naslov Metajezična svijest djece predškolske dobi
Naslov (engleski) Metaliguistic Awarenes of Preschool Children
Autor Ana Bašić
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Član povjerenstva Vladimira Velički (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Iva Gruić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2019-03-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Razvojna psihologija
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Ovaj se rad sastoji od pet dijelova. U prvome, uvodnom dijelu, opisuje se odnos čovjeka i jezika, sastavnice jezika, te odnos jezika, govora i komunikacije. Jezik je kompleksan i bogat sustav, kojim se ljudi služe u svrhu iskazivanja vlastitih misli, kao i razumijevanja misli drugih ljudi. U današnjim tumačenjima jezik se najčešće opisuje kao sustav ljudske komunikacije koji čini pet sastavnica: fonologija, morfologija, sintaksa, semantika i pragmatika. Jezik se primarno ostvaruje govorom, ali i pismom bez kojega su nezamislivi suvremena komunikacija i život. Drugi dio rada govori o pripremanju djeteta za život u svijetu pisane komunikacije, o razvoju rane pismenosti (kojoj prethodi izranjajuća pismenost – djetetovo oponašanje čitanja i pisanja). Rana pismenost podrazumijeva stavove, vještine i znanja ključna za izgradnju formalnog obrazovanja, a najčešće obuhvaća: fonološku svjesnost, rječnik, pripovijedanje, interes za tisak i koncept tiska, te imenovanje slova. Navedene faze predstavljaju temeljne lingvističke kompetencije, prisutne u urednom govorno-jezičnom razvoju djece, koji je opisan u sljedećem dijelu. Treći dio rada donosi prikaz dječjeg govornog razvoja od rođenja do polaska u školu. Jezični razvoj dijeli se na: predjezično ili predekspresivno razdoblje i jezično ili ekspresivno razdoblje. Kako bi uspješno ovladalo pismom i pisanom komunikacijom, dijete mora posjedovati određeni stupanj metajezične svijesti, o kojoj se govori u četvrtom dijelu ovog rada. Metajezična svijest podrazumijeva sposobnost da se obrati pozornost i razmišlja o svojstvima jezika. U ovom dijelu opisane su teorije o razvoju metajezične svijesti i metajezičnih sposobnosti; prikazan je odnos: metajezične svijesti i dvojezičnosti, odnos kognitivnoga, jezičnoga i metajezičnog razvoja, odnos pismenosti i metajezične svijesti, razvoj metaleksičke svijesti i u konačnici su opisane jezične okolnosti kojima djeca govornici hrvatskoga ovladavaju metajezičnim sposobnostima. Peti dio rada sadrži prikaz istraživanja, čiji je cilj bio utvrditi postojanje metajezične svijesti kod djece predškolske dobi. Istraživanje je pokazalo da su djeca usvojila aspekte metajezične svijesti i time potvrdila rezultate dosadašnjih istraživanja.
Sažetak (engleski) This master’s thesis consists of five parts. In the first introductory part, the relationship between man and language, the component of language, and the relation of language, speech and communication are described. Language is a complex and rich system that people use for the purpose of expressing their own thoughts as well as understanding other people's thoughts. In today's interpretations, language is most often described as a human communication system consisting of five components: phonology, morphology, syntax, semantics and pragmatics. Language is primarily achieved through speech, but also in writing, without which modern communication and life are unimaginable. The second part of the paper deals with the preparation of a child for life in the world of written communication, on the development of early literacy (preceded by emergent literacy - the child's reading and writing imitation). Early literacy involves the attitudes, skills and knowledge essential to building formal education, and most commonly includes phonological awareness, vocabulary, narration, interest in the press and the concept of printing and the naming of letters. These phases represent basic linguistic competences, present in the neat speech-language development of children, which is described in the next section. The third part of the paper presents children's speech development from birth to school leaving. Language development is divided into: prelinguistic or preexpressive period and linguistic or expressive period. In order to successfully master the letter and the written communication, the child must possess a certain degree of metalinguistic awareness, which is discussed in the fourth part of this paper. Metalinguistic consciousness implies the ability to pay attention to and reflect on the characteristics of the language. This section describes theories about the development of metalinguistic awareness and metalinguistic abilities; the connection between metalinguistic awareness and bilingualism, the relation of cognitive, linguistic and metalinguistic development, the connection between literacy and metalinguistic aareness, and the development of metalinguistic awareness. The fifth part of the paper contains an overview of the research aimed at establishing the existence of metalinguistic awareness in pre-school children. Research has shown that children have adopted aspects of meralinguistic awareness, thus confirming the results of previous research.
Ključne riječi
dječji jezični razvoj
rana pismenost
metajezična svijest
Ključne riječi (engleski)
children’s language development
early literacy
metalinguistic awareness
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:975744
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-07-22 06:35:58