Naslov Rodna (ne)osjetljivost u čitankama za četvrti razred osnovne škole
Naslov (engleski) Gender (in)sensitivity in fourth-grade elementary school textbooks
Autor Iva Koić
Mentor Silvia Rogošić (mentor)
Član povjerenstva Draženko Tomić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Silvia Rogošić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tomislav Krznar (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-25, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Sociologija Posebne sociologije
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Didaktika
Sažetak Djeca od rane dobi formiraju stavove i vrijednosti te uče što je (ne)poželjno u određenom društvenom kontekstu. Sukladno tomu, usvajaju i rodne uloge. Velik utjecaj na usvajanje rodnih uloga ima i skriveni kurikulum koji se osim u različitim situacijama u školi može nalaziti i u školskim čitankama. Naime, iako je u brojnim službenim dokumentima istaknuto kako se djeca trebaju odgajati u duhu rodne ravnopravnosti, u raznim školskim udžbenicima nerijetko su ženske i muške uloge stereotipno prikazane, što potvrđuju brojna istraživanja u Hrvatskoj i u inozemstvu. Stoga je potrebno analizirati i sadržaje čitanki da bismo vidjeli u kojoj mjeri su usklađeni s odgojno-obrazovnim ciljevima. Zadaća ovog istraživanja je ustanoviti koliko su čitanke za četvrti razred osnovne škole rodno (ne)osjetljive te postoje li razlike među čitankama s obzirom na godinu izdanja. Analiza je provedena na četiri čitanke, a analiziran je broj autora i autorica osnovnih tekstova u čitankama, broj muških i ženskih glavnih likova, zatim profesionalne uloge likova kao i podjela poslova u kućanstvu, obiteljske uloge i bračni status likova. Nalazi istraživanja pokazuju da je u čitankama i dalje prisutna stroga podjela na stereotipno ženske i stereotipno muške rodne uloge. Međutim, u čitankama koje su objavljene 2010. i 2014. godine vidljiv je određeni pomak u odnosu na čitanke objavljene ranije. Primjećuje se veća rodna osjetljivost: veća zastupljenost ženskih glavnih likova u čitankama te veća zastupljenost žena kao autorica osnovnih tekstova. Bez obzira na određene razlike s obzirom na godinu objavljivanja, čitanke i dalje u velikoj mjeri sadržavaju stereotipnu podjelu zanimanja i obiteljskih uloga.
Sažetak (engleski) From an early age, children form attitudes and values and learn what is (un)desirable in a certain social context. Accordingly, they also adopt gender roles. The hidden curriculum, which can be found not only in different situations at school but also in school textbooks, has a great influence on the acquisition of gender roles. Although numerous official documents point out that children should be brought up in the spirit of gender equality, various school textbooks often stereotypically portray female and male roles, which is confirmed by numerous studies done in Croatia and abroad. Therefore, it is necessary to analyze the contents of the textbooks to see to what extent they are in line with educational goals. The aim of this research is to determine how gender (in)sensitive the textbooks for the fourth grade of primary school are and whether there are differences between the textbooks regarding the year of publication. The analysis was conducted on four textbooks, and the number male and female authors of texts inside the textbooks, the number of male and female main characters, then the professional roles of the characters as well as the division of household chores, family roles and marital status of the characters were analyzed. The research findings show that there is still a strict division into stereotypically female and stereotypically male gender roles in the textbooks. However, in the textbooks published in 2010 and 2014, a certain shift is visible in relation to the textbooks published earlier. There is a greater gender sensitivity: a greater representation of female main characters in textbooks and a greater representation of women as authors of the texts that are inside of the textbooks. Despite some differences with respect to the year of publication, the textbooks still largely contain a stereotypical division of occupations and family roles.
Ključne riječi
rodna ne(osjetljivost)
čitanke za četvrti razred osnovne škole
rodni stereotipi
Ključne riječi (engleski)
gender (in)equality
textbook for forth grade of elementary school
gender stereotypes
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:814118
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-03-03 10:09:05