Naslov Nepoznate riječi u nastavi Hrvatskoga jezika kao dio metodičkog instrumentarija
Naslov (engleski) Unknown words in Croatian language teaching as a part of the methodical instrumentary
Autor Ela Kos
Mentor Vladimira Velički (mentor)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik Homolak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Vladimira Velički (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-02-11, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Opće jezikoslovlje (lingvistika)
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti Metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti
Sažetak Jedan od temeljnih aspekata za uspješan jezični razvoj djeteta jest razumijevanje pročitanog teksta. Nastava predmeta Hrvatski jezik u tom kontekstu vrlo je važna zato što tijekom nje dijete uči čitati i razumjeti književnoumjetničke tekstove, razne metodičke predloške, pa i lektiru. Razumijevanje svakog pročitanog teksta podrazumijeva da osoba koja čita tekst zna što svaka riječ znači u njemu. Učitelj je onaj koji svojim učenicima mora razjasniti značenje svih riječi u tekstu kako bi razumijevanje tog teksta bilo potpuno, ali mora i inzistirati na tome da dijete usvoji riječi koje ne razumije te da one postanu aktivni dio njegova rječnika. Udžbenici najčešće uz tekstove sadrže objašnjenja nepoznatih riječi kao dio metodičkog instrumentarija i time se učenici, a i učitelji često služe kako bi učenici naučili značenje određenih riječi. Teorijski okvir ovoga rada služi kao polazište za istraživanje koje daje prikaz dosadašnjih istraživanja i spoznaja vezanih za ovu temu. Glavni cilj istraživanja bio je ustanoviti u kojoj mjeri se nepoznate riječi kao dio metodičkog instrumentarija razlikuju u različitim udžbenicima iz Hrvatskoga jezika za osnovnu školu. Drugi cilj bio je pomoću anketnih upitnika istražiti načine pomoću kojih učitelji objašnjavaju i provjeravaju nepoznate riječi, ali i njihovo mišljenje o udžbenicima. Rezultati usporedbe udžbenika pokazali su kako postoje razlike među pristupima u udžbeničkim načinima objašnjenja nepoznatih riječi te potencijalni problemi pojedinih načina objašnjenja, a rezultati anketnog upitnika pokazali su kako su učitelji uglavnom zadovoljni udžbeničkim objašnjenjima, no velik broj njih smatra kako ima mjesta za napredak. Također je utvrđeno kako ipak većina njih ne koristi posebne načine provjere razumijevanja nepoznatih riječi, no u velikom dijelu smatraju kako je važno znati značenje nepoznatih riječi jer pridonosi općim jezičnim kompetencijama te je odraz čitalačke pismenosti učenika.
Sažetak (engleski) One of the fundamental aspects for child's language development is understanding of the read text. Teaching of Croatian language is very important in this context because through it the child learns to read and to understand literary texts, various methodical templates, as well as the required reading list. The understanding of every read text implies that the person who reads it knows the meaning of each word in the text. Teacher is the key person who is supposed to clarify the meaning of each word to their students for complete understanding of the text, but should also insist on these words becoming the active part of the child’s vocabulary. Textbooks most often, along with the texts, contain meanings of unknown words as the part of the methodical instrumentary, and the students, as well as teachers use it so that the students could learn meanings of certain words. Theoretical framework of this thesis work serves as the starting point for the research which provides the review of past research and knowledge regarding this topic. The main aim of the research was to determine to what extent unknown words as the part of the methodical instrumentary differentiate in different textbooks for primary school. By means of a survey questionnaire, the second aim was to investigate different ways in which teachers explain and examine unknown words, but also their opinion on textbooks. The results of the textbook comparison have shown that there are different approaches towards ways of explaining the unknown words, as well as potential problems regarding certain ways of explaining. The results of the survey questionnaire have shown that teachers are mostly satisfied with textbook explanations, but a lot of them think that there is still room for improvement. However, it has also been determined that most of them do not utilize any special ways of examining the comprehension of unknown words, but they consider it is important to know the meaning of unknown words because it contributes to general language competence and it reflects the level of reading literacy in students.
Ključne riječi
nastava predmeta Hrvatski jezik
udžbenici
aktivni rječnik
metodički instrumentarij
nepoznate riječi
Ključne riječi (engleski)
teaching Croatian language
textbooks
active vocabulary
methodical instrumentary
unknown words
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:743328
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-03-05 09:35:17