Naslov Samoprocjena kompetencija odgojitelja za prepoznavanje znakova nasilja nad djecom
Naslov (engleski) Self-evaluation of kindergarten teachers competence to recognize signs of violence against children
Autor Ivona Šimunović
Mentor Adrijana Višnjić-Jevtić (mentor)
Član povjerenstva Marijana Županić Benić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik Homolak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Adrijana Višnjić-Jevtić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet (Katedra za pedagogiju i didaktiku) Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-18, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Poznato je da rana izloženost maltretiranju (uključujući fizičko, seksualno, psihičko zlostavljanje i zanemarivanje) može narušiti optimalan razvoj djeteta (Lieberman i sur.,2011; Wilson i sur., 2011) i ostaviti dugoročne posljedice koje mogu biti povezane s kasnijom zlouporabom droge, prijestupništvom, školskim problemima te raznim psihološkim poremećajima (Cook i sur., 2005). Polazeći od sve veće uključenosti djece u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, odgojitelji imaju značajnu ulogu u prevenciji nasilja nad djecom zbog mogućnosti rane detekcije postojećeg problema i poduzimanja propisanih mjera. Cilj ovoga istraživanja bio je utvrditi odgojiteljsku samoprocjenu kompetencija za prepoznavanje znakova nasilja nad djetetom te njenu povezanost s dobi odgojitelja, stupnjem formalnog obrazovanja i profesionalnim razvojem u području prevencije nasilja nad djecom. Osim toga, nastoji dati uvid u praktično iskustvo odgojitelja. Za potrebe ovog istraživanja izrađen je instrument Upitnik samoprocjene kompetencije odgojitelja za prepoznavanje znakova nasilja nad djecom na osnovu definiranih ključnih činitelja odgojiteljske kompetencije za prepoznavanje indikatora nasilja nad djecom. Skale koje su korištene u ovom upitniku izrađene su na temelju konzultirane literature o nasilju nad djecom, a konstruirani upitnik sastoji se od tri djela. U istraživanju su sudjelovala 163 odgojitelja u rasponu od 21 do 61 godine starosti (M=35,68;SD=10,54). Nije pronađena povezanost između dobi i razine formalnog obrazovanja sa skalom procjene kompetencija odgojitelja za prepoznavanje znakova nasilja nad djecom, a negativna korelacija (r=-.161, p=.04) javlja se između varijable stručno usavršavanje odgojitelja i kompetencije odgojitelja za prepoznavanje indikatora nasilja nad djetetom. Adresirani su problemi s kojima se susreću odgojitelji prilikom prijave opravdane sumnje na nasilje nad djetetom od kojih je najistaknutiji osjećaj nezaštićenosti od strane sustava (92,6%, f =151). Rezultati istraživanja upućuju na manjak stručnih usavršavanja u području glavnog problema (67,5 %; f =110 nije prisustvovalo stručnim usavršavanjima na temu prevencije nasilja nad djetetom u protekle 3 godine profesionalnog rada).
Sažetak (engleski) It is known that early exposure to maltreatment (physical, sexual, psychological abuse and neglect) can disturb a child's optimal development (Lieberman et al., 2011; Wilson et al., 2011) and leave long-term consequences that may be associated with subsequent drug abuse, delinquency, school problems and various psychological disorders (Cook et al., 2005). Facing the increasing involvement of children in early child care and preschool child care institutions, early educators play a significant role in preventing the abuse against children due to the possibility of early problem detection and taking prescribed measures on time. The aim of this study was to determine kindergarten teachers self-assessment of competencies for recognizing signs of violence against children and its correlation with the educators age, level of formal education and professional development in the field of preventing abuse against children. In addition, it seeks to provide insight into the practical experience of educators. For the purposes of this research, the Instrument Self-Assessment of Teachers 'Competence for Recognizing Signs of Violence against Children was developed on defined key factors of educators' competence for recognizing indicators of violence against children. The scales used in this questionnaire were developed based on the consulted literature and the constructed questionnaire consists of three parts. This study involved 163 educators ranging from 21 to 61 years old (M = 35.68; SD = 10.54). No correlation was found between educators age and level of formal education with the scale Assessment of Educators' Competencies for Recognizing Signs of Violence Against Children, A negative correlation (r = -. 161, p = .04) occurs between the variable Professional Development of Educators and Competence of Early Childhood Educators to Recognize Indicators of Violence Against Children. Early childhood educators are facing many problems when they want to report justified suspicion of abuse against a child. The most common problem is fear that system will not protect them (92.6%, f = 151). The results of the research indicate a lack of professional training in the area of the main problem (67.5%; N=110 early child educators did not attend professional training on the topic of violence prevention against children in the past 3 years of their professional work).
Ključne riječi
nasilje nad djetetom
kompetencije odgojitelja
profesionalni razvoj odgojitelja
Ključne riječi (engleski)
violence against children
kindergarten teachers
early educators professional training
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:718357
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-03-08 13:20:18