Naslov Zadatci otvorenog tipa u razrednoj nastavi matematike
Naslov (engleski) Open-Ended Tasks In Primary Mathematics Education
Autor Helena Hrman
Mentor Dubravka Glasnović-Gracin (mentor)
Mentor Matea Gusić (sumentor)
Član povjerenstva Ivana Nikolić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Dubravka Glasnović-Gracin (član povjerenstva)
Član povjerenstva Matea Gusić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet (Katedra za matematiku) Zagreb
Datum i država obrane 2021-07-07, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana PRIRODNE ZNANOSTI Interdisciplinarne prirodne znanosti Metodike nastavnih predmeta prirodnih znanosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana PRIRODNE ZNANOSTI Matematika
Sažetak Tema ovog diplomskog rada su Zadatci otvorenog tipa u razrednoj nastavi matematike.
U radu se najprije uvodi pojam matematičkog zadatka i dotiče se njegovih podjela koje ovise o istaknutom aspektu zadatka. Opisuju se i obilježja tradicionalne i moderne nastave, čija je glavna razlika da moderna nastava ne stavlja naglasak na ono što učenici znaju, već poziva na napuštanje takvog jednostranog pogleda na postavljeni problem. Moderna nastava gleda na znanje kao na individualni konstrukt pojedinog učenika proizašao iz doticaja s okolinom. U takvom nastavnom procesu teži se stvaralaštvu, rješavanju problema, razvoju učenikove inovativnosti, poduzetnosti i kritičkoga mišljenja. Navedenim težnjama idealno odgovara otvoreni tip zadatka koji posjeduje brojne prednosti i doprinosi nastavi matematike. Upravo su otvoreni tip zadatka i njegove podjele fokus ovog rada, a opisuju se i strategije kreiranja zadataka otvorenog tipa, kao i strategija otvaranja zadataka zatvorenog tipa.
Istraživački dio ovog rada odnosi se na analizu matematičkih udžbenika 4. razreda razredne nastave. Cilj istraživanja bio je uočiti zastupljenost zadataka otvorenog tipa u odnosu na zatvoreni tip. U pet različitih matematičkih udžbenika gledala se domena C koja se odnosi na oblik i prostor. Detektirani zadatci otvorenog tipa, klasificirani su prema trodimenzionalnom instrumentu koji obuhvaća vrstu zadataka otvorenog tipa, zadatke otvorenog tipa s obzirom na cilj ili svrhu te zadatke otvorenog tipa prema glavnoj aktivnosti. Rezultati istraživanja pokazali su da su u udžbenicima za 4. razred razredne nastave, sastavljanima prema Kurikulumu za nastavni predmet matematike, zadatci otvorenog tipa u domeni C izrazito slabo zastupljeni.
Posljedično, na kraju rada, ponuđeni su primjeri zadataka otvorenog tipa za 4. razred osnovne škole.
Sažetak (engleski) The topic of this thesis is Open-ended tasks in primary mathematics education. The thesis first deals with the notion of a mathematical problem and discusses its categorization depending on the prominent aspect of the problem. The characteristics of traditional and modern teaching are described as well, the main difference being that modern teaching does not emphasize what students already know but calls for the abandonment of such one-sided view of the problem. In modern teaching knowledge is perceived as an individual construct of each student resulting from their contact with the environment. The aim of that kind of a teaching process is to create, solve problems, develop student's innovation, entrepreneurship, and critical thinking. Open-ended tasks are ideal to fulfill these aims because there are many advantages which contribute to the teaching of mathematics. Open-ended task and its categorization are the focus of this thesis, and the strategies for creating an open-ended task are described, as well as the strategy for opening a closed type of task.
The research part of this thesis refers to the analysis of the 4th grade mathematics textbooks. The research aimed to investigate the presence of open type tasks in comparison with closed type tasks. Domain C, referring to form and space, was observed in five different mathematical textbooks. Open-ended tasks found in the textbooks are classified according to a three-dimensional instrument which includes: the type of open-ended tasks, open-ended tasks with regard to a goal or a purpose, and open-ended tasks with regard to the main activity. The results of the research showed that open-ended tasks in the C domain are extremely poorly represented in the 4th grade textbooks which are written according to the mathematics curriculum. Consequently, at the end of the thesis, examples of open-ended tasks for the 4th grade of primary school are offered.
Ključne riječi
matematički zadatak
tradicionalna nastava
moderna nastava
zadatci otvorenog tipa
matematički udţbenici
Ključne riječi (engleski)
mathematical task
traditional teaching
modern teaching
open-ended tasks
mathematical textbooks
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:455898
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-07-12 10:06:16