Naslov Leksičko-gramatička obilježja ranog jezičnog usvajanja
Naslov (engleski) Lexical-grammatical features of early language acquisition
Autor Lucija Razum
Mentor Katarina Aladrović Slovaček (mentor)
Član povjerenstva Katarina Aladrović Slovaček (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Lidija Cvikić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Maša Rimac Jurinović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Opće jezikoslovlje (lingvistika)
Sažetak Usvajanje i učenje svakoga materinskoga jezika, pa tako i hrvatskoga, podrazumijeva ovladavanje apstraktnim sustavom znakova čiji je cilj sporazumijevanje. (Aladrović Slovaček, 2019). Usvajanje jezika ovisi o društvenoj okolini u kojoj dijete odrasta i o izloženosti jeziku. Pa tako na dijete osim roditelja, šire obitelji, vršnjaka i medija, uvelike utječu i odgajatelji. Dijete rane jezične dobi većinu svoga vremena provodi u dječjim vrtićima, stoga je iznimno važno da su odgajatelji dobar govorni uzor te da osiguraju dobro i poticajno okruženje za razvoj jezičnoga usvajanja. Djeca su veliki tvorci riječi i njihova značenja. Ako se nalaze u situaciji da im treba nova riječ, oni će ju načiniti bez ustručavanja. Usvojen broj riječi kod djece brzo raste, a osnove materinskog jezika djeca usvoje sa svojih tri godine života. Iako je morfologija hrvatskoga jezika vrlo složena oni tada već mogu slagati riječi u rečenice. Prema Aladrović Slovaček (2019) djeca si na različite načine olakšavaju usvajanje gramatike hrvatskoga jezika i stvaraju svoju dječju gramatiku. Njezina obilježja su: pojednostavljivanje, neprovođenje svih gramatičkih pravila, poopćavanje pravila i nepostojanje niti jednoga temeljnoga oblika. Kako djeca rastu, tako prave manji broj odstupanja i s vremenom usvajaju gramatiku hrvatskoga jezika. Temeljni cilj ovog rada bio je ispitati jezičnu kompetenciju djece rane jezične dobi. Istraživanje je provedeno u jednom dječjem vrtiću u mješovitoj jasličkoj skupini. U istraživanju je sudjelovalo trinaestero djece. Istraživanje je pokazalo da djeca rane jezične dobi poznaju i koriste dobno odabrane lekseme uz različita odstupanja na fonološkoj, morfološkoj i leksičkoj razini te da obzirom na dob imaju bogatiji ili slabiji rječnik.
Sažetak (engleski) Acquisition and learning of every mother tongue, including Croatian, implies mastering an abstract system of signs whose goal is communication. (Aladrović Slovaček, 2019). Language acquisition depends on the social environment in which the child grows up and on language exposure. Thus, in addition to parents, extended family, peers and the media, the child is greatly influenced by educators. An early language child spends most of his / her time in kindergartens, so it is extremely important that educators are a good role model and provide a good and stimulating environment for the development of language acquisition. Children are great creators of words and their meanings. If they find themselves in a situation where they need a new word, they will do so without hesitation. The number of words acquired by children grows rapidly, and the basics of the mother tongue are adopted by children from the age of three. Although the morphology of the Croatian language is very complex, they can already put words into sentences. According to Aladrović Slovaček (2019), children facilitate the acquisition of Croatian grammar in various ways and create their own children's grammar. Its features are: simplification, non-implementation of all grammatical rules, generalization of rules and the absence of any basic form. As children grow, they make fewer deviations and eventually acquire the grammar of the Croatian language. The basic aim of this paper was to examine the language competence of children of early language age. The research was conducted in one kindergarten in a mixed nursery group. Thirteen children participated in the study. The research showed that children of early language age know and use age-selected lexemes with different deviations on the phonological, morphological and lexical level, and that they have a richer or weaker vocabulary depending on their age.
Ključne riječi
usvajanje jezika
leksička obilježja
gramatička obilježja
odgajatelj
dječji vrtić
Ključne riječi (engleski)
language acquisition
lexical features
grammatical features
educator
kindergarten
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:616747
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/ baccalaurea) odgojitelj/odgojiteljica djece rane i predškolske dobi (univ. bacc. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-10-29 09:05:52