Naslov Kiparske tehnike u razrednoj nastavi
Naslov (engleski) Sculpture techniques in primary education
Autor Martina Karabogdan
Mentor Marijana Županić Benić (mentor)
Član povjerenstva Antonija Balić-Šimrak (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Morana Varović Čekolj (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marijana Županić Benić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-06-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana UMJETNIČKO PODRUČJE Likovne umjetnosti Kiparstvo
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Kiparske tehnike jedne su od dviju tehnika prostorno-plastičkog oblikovanja ili tehnika modeliranja i građenja kako ih nazivamo u nastavi likovne kulture, druge su arhitektonske tehnike. Mnoge kiparske tehnike danas koristimo u razrednoj nastavi, a upravo temeljni cilj ovog rada bio je razmotriti kiparske tehnike, njihovu zastupljenost i ulogu u razvoju učenika. Teorijski dio rada na samom početku govori o likovnom jeziku, sposobnosti izražavanja djeteta koja povezuje likovne elemente i likovne kompozicije. Svaki likovni element prisutan je u svakoj likovnoj tehnici, budući da se ovaj rad temelji na kiparskim tehnikama, detaljnije su objašnjeni njezini glavni strukturni elementi, volumen i prostor. Rad zatim govori o kiparstvu i kiparskim materijalima, njihovim mogućnostima oblikovanja i ulozi u nastavi, a potom pobliže objašnjava određene kiparske tehnike. Idući dio rada govori o dječjem stvaralaštvu i likovnom izrazu te važnosti razvoja kreativnosti i učiteljevoj ulozi u nastavi likovne kulture. Empirijski dio rada prikazuje provedeno istraživanje na uzorku od 153 učitelja razredne nastave u Republici Hrvatskoj (N=153) čiji je cilj bio ispitati stavove učitelja o uporabi pojedinih kiparskih tehnika unutar nastavnog predmeta likovna kultura, utvrditi zastupljenost kiparskih tehnika u odnosu na ostale likovne tehnike te zastupljenost pojedinih kiparskih tehnika. Rezultati ovog istraživanja pokazuju da su kiparske tehnike u nastavi manje zastupljene od crtačkih i slikarskih tehnika te dizajna, a njihova zastupljenost je veća u odnosu na grafičku i arhitektonsku tehniku. Isto tako, istraživanje pokazuje kako je uporaba kiparskih tehnika u radu učitelja Grada Zagreba i učitelja ostalih županija zastupljena gotovo jednako. Istraživanjem doznajemo kako učitelji u svom radu s kiparskim tehnikama najčešće koriste glinamol (47%), a najrjeđe gips (31,76%). Također, utvrđujemo kako većina učitelja (N=141) u svom radu koristi odbačeni materijal. Istraživanje donosi i pregled stavova učitelja prema kiparskim tehnikama te njihova mišljenja o prednostima i nedostatcima istih.
Sažetak (engleski) Sculpture techniques are on of the two techniques of spatial-plastic moulding or techniques of modeling and construction as we call them in the Art class, the other techniques are architectural techniques. We use many sculptural techniques in primary school today, and the fundamental aim this paper was to consider sculptural techniques, their representation and role in pupils development. The theoretical part of the paper at the very beginning talks about art language, the child's ability to express itself, which connects art elements and art compositions. Every art element is present in every art technique, considering this work is based on sculptural techniques, its main structural elements, volume and space are explained in more detail. The paper then takes on a problem of sculpture and sculptural materials, possibilities of their design, their role in teaching and then takes a closer look on certain sculptural techniques. The next part of the paper talks about children's creativity and artistic expression, the importance od developing creativity and the teacher's role in the Art class. The empirical part of the paper presents a conducted study on a sample of 153 teachers of primary school in the Republic of Croatia (N=153) which aimed to examine the attitudes of teachers on the use of certain sculptural techniques within the Art class, to determine the representation of sculptural techniques in relation to other art techniques and the representation of individual sculptural techniques. The result of this research show that sculptural techniques are less represented in the class than drawing and painting techniques are less represented in the class than drawing and painting techniques and design, but their representation is higher compared to graphic and architectural techniques. Also, the research shows that the use of sculptural techniques in the teachers work from the City of Zagreb and the teachers of other counties is represented almost equally. The research shows that teachers most often use clay (47%) in their work in the sculptural techniques, and gypsum (31.76%) the least. We also find that most teachers (N=141) use discarded material in their work. The research also provides an overview of teacher's attitudes towards sculptural techniques and their opinions on their advantages and disadvantages.
Ključne riječi
kiparske tehnike
prostorno-plastičko oblikovanje
dječje likovno stvaralaštvo
razredna nastava
likovna kultura
Ključne riječi (engleski)
sculptural techniques
spacial-plastic moulding
children's art creativity
primary education
art culture
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:740476
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-07-13 11:06:36