Naslov Mogućnosti poticanja dječjega ovladavanja jezikom u dječjem vrtiću
Naslov (engleski) The possibilities of encouraging children to master their language skills at the kindergarten
Autor Ana Tokić
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Član povjerenstva Vladimira Velički (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-07-06, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Razvojna psihologija
Sažetak Dječji jezično-govorni razvoj najintenzivniji je tijekom rane i predškolske dobi. Riječ je o kompleksnom i dinamičnom fenomenu koji je povezan s brojnim biološkim i okolinskim faktorima. Stoga razni teorijski pristupi pokušavaju objasniti ovladavanje govorom kao proces određen operantnim uvjetovanjem odnosno učenjem na posljedicama, urođenim sposobnostima ili spoznajnim razvojem. U opisu tijeka dječjega jezično-govornog razvoja izdvajaju se razvojne faze koje se dijele na predjezično ili predverbalno razdoblje, od rođenja do prve godine djetetovog života, te jezično ili verbalno razdoblje koje traje od prve godine života nadalje. Tijekom predverbalnog razdoblja razvija se razumijevanje jezične informacije, proizvode se prvi glasovi jezika kojim se ovladava te se razvija svijest o jeziku kao najmoćnijem sredstvu komuniciranja. Postupno svladavanje govora tijekom verbalnog razdoblja omogućuje da se dijete predškolske dobi uspješno govorno sporazumijeva, ali jezično-govorni razvoj nastavlja se i dalje praćen aktivnim bogaćenjem fonda riječi i rastom pragmatičke jezične kompetencije.
U intelektualno motivirajućoj i emocionalno poticajnoj sredini dijete će moći uspješno realizirati sve svoje potencijale, pa i one komunikacijske, odnosno jezično-govorne. Stoga se u radu opisuju aktivnosti za poticanje jezično-govornoga razvoja u dječjem vrtiću. Brojalice, jezične igre, književni tekstovi ili simbolička igra djetetu omogućuju neopterećeno učenje i ovladavanje jezičnim ulogama dok kvalitetno materijalno okružje ima izravan utjecaj na poticanje komunikacije, aktivno izražavanje i suradnju. Različitim aktivnostima djecu se motivira na razmišljanje i razgovor o mnogim temama, na postavljanje pitanja te pronalaženje odgovora. Tijekom provođenja navedenih aktivnosti važno je da se dijete osjeća prihvaćeno i voljeno te se ovim radom želi naglasiti važnost uloge odgojitelja i potrebe za primjerenom organizacijom odgojno-obrazovnog konteksta u kojem će biti zadovoljene dječje potrebe kao nužan preduvjet kvalitetnog razvoja govora.
Sažetak (engleski) Language and speech development is the most intensive during early and preschool age. It is a complex and dynamic phenomenon associated with a number of biological and environmental factors. Therefore, various theoretical approaches try to explain mastering of speech as a process determined by operant conditioning that is learning from consequences, inborn abilities or cognitive development. In describing the children's language and speech development, developmental stages are singled out and divided into the prelingual or preverbal period, from birth to the first year of a child's life, and the linguistic or verbal period lasting from the first year of life onwards. During the preverbal period, an understanding of language information is developed, the first voices of the language are produced and awareness of language as the most powerful means of communication is developed. Gradual mastery of speech during the verbal period enables the preschool child to successfully communicate verbally, but language and speech development continues to evolve by active enrichment of the vocabulary and the growth of pragmatic language competence.
In an intellectually motivating and emotionally stimulating environment, the child will be able to successfully realize all of his potentials and those communication or language and speech potentials. Therefore, this paper describes the activities for encouragement of language and speech development in kindergarten. Nursery rhymes, language games, literary texts or symbolic play enables the child to learn and master language roles, while a quality material environment has a direct impact on encouraging communication, active expression and cooperation. Through various activities, children are motivated to think and talk about many topics, to ask questions and find answers. During the implementation of these activities, it is important that the child feels accepted and loved so this paper wants to emphasize the importance of the role of preschool teachers and the need for appropriate organization of the educational context in which children's needs will be met as a necessary precondition for quality speech development.
Ključne riječi
djeca rane i predškolske dobi
jezično-govorni razvoj
odgojitelj
Ključne riječi (engleski)
early and preschool age children
language and speech development
preschool teacher
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:790788
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-07-15 07:52:23