Naslov Procjena znanja odgojitelja o šećernoj bolesti kod djece predškolske dobi
Naslov (engleski) Assessment of educators knowledge of diabetes in preschool children
Autor Anamaria Knežević
Mentor Monika Kukuruzović (mentor)
Član povjerenstva Maša Malenica (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Monika Kukuruzović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Višnja Rajić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2022-02-23, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Javno zdravstvo i zdravstvena zaštita
Sažetak U ovom diplomskom radu govori se o šećernoj bolesti kod djece predškolske dobi. Rad je podijeljen na dva dijela, teorijski i empirijski dio. U teorijskom dijelu rada riječ je o samom poremećaju rada gušterače koji se očituje u smanjenom lučenju ili nedostatku hormona inzulina. Poznato je da se bolest javlja zbog nedostatka inzulina, a to dovodi do poremećaja u metabolizmu ugljikohidrata, masti i bjelančevina. Nadalje, naglašava se važnost ranog otkrivanja i kvalitetnog liječenja bolesti u djetinjstvu u svrhu poboljšanja kvalitete života, kao i sprječavanja nastanka kroničnih komplikacija. S obzirom na usmjerenost na djecu, u radu se pridaje veći značaj oblicima liječenja šećerne bolesti tipa 1, i to primjenom terapije inzulinom ili putem inzulinske pumpice. U teorijskom dijelu objasnit će se i mogućnost pojave komplikacija kod dugogodišnjih bolesnika te prikazati podjela na akutne komplikacije koje nastaju naglo i oboljelome mogu trenutačno ugroziti život te kronične komplikacije koje se razvijaju dugo i uzrokuju oštećenja na ostalim organima.
U drugom dijelu rada prikazani su i razmotreni rezultati istraživanja s odgojiteljima koji su zaposleni u dječjim vrtićima diljem Republike Hrvatske. Istraživanje je provedeno u obliku online upitnika. Cilj istraživanja bio je utvrditi upoznatost odgojitelja sa šećernom bolesti kod djece predškolske dobi te ispitati njihove stavove i iskustva u svakodnevnom radu s oboljelom djecom. Na temelju dobivenih rezultata istraživanja može se zaključiti kako je većina odgojitelja upoznata sa šećernom bolesti kod djece, njezinim mogućim komplikacijama te važnosti kontroliranja vrijednosti glukoze u krvi i redovite primjene inzulina kod djece oboljele od šećerne bolesti. Također, utvrđen je nedostatak stručnog osposobljavanja odnosno dodatnih edukacija na temu šećerne bolesti kod djece predškolske dobi kod većine odgojitelja, kao i nedovoljan osjećaj kompetentnosti za rad s takvom djecom. Isto tako, navedeni su brojni simptomi karakteristični kod djece oboljele od šećerne bolesti, među kojima se ističu suhoća usta te učestala potreba za mokrenjem.
Sažetak (engleski) This paper discusses diabetes of children in preschool education. The paper is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part of the paper deals with the pancreatic dysfunction itself, which is manifested in reduced secretion or lack of the hormone insulin. It is known that the disease occurs due to lack of insulin, which leads to disorders in the metabolism of carbohydrates, fats and proteins. Furthermore, the importance of early detection and quality treatment of childhood diseases is emphasized in order to improve the quality of life as well as prevent the occurrence of chronic complications. Due to the focus on children, the paper attaches greater importance to forms of treatment of type 1 diabetes, using insulin therapy or through an insulin pump. The theoretical part will explain the possibility of complications in long-term patients and show the division into acute complications that occur suddenly and can be life-threatening and chronic complications that develop over time and cause damage to other organs.
The second part of the paper presents and discusses the results of research with educators employed in kindergartens throughout the Republic of Croatia. The research was conducted in the form of an online questionnaire. The aim of the research was to determine the awareness of educators with diabetes in preschool education and to examine their attitudes and experiences in everyday work with sick children. Based on the results of the research, it can be concluded that most educators are aware of diabetes in children, possible complications and the importance of controlling blood glucose levels and regular use of insulin in children with diabetes. Also, a lack of professional training or additional education on the topic of diabetes in preschool children was found in most educators, as well as an insufficient sense of competence to work with the same children. Also, a number of symptoms characteristic of children with diabetes are listed, of which dry mouth and frequent need to urinate stand out.
Ključne riječi
šećerna bolest
djeca
odgojitelj
edukacija
liječenje
Ključne riječi (engleski)
diabetes
children
educators
education
treatment
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:111183
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-07-18 10:07:42