Naslov Dječji jezični razvoj u okolini zasićenoj medijima
Naslov (engleski) Children´s Language Development in an Environment Saturated with Media
Autor Leona Vlahović
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Član povjerenstva Vladimira Velički (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2022-07-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Interdisciplinarne humanističke znanosti
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Razvojna psihologija
Sažetak Tema je ovog rada prikaz dječjega jezičnoga razvoja u današnjem društvu koje je značajno obilježeno prisutnošću različitih medija čiji jezični materijali dopiru do djeteta i čine sve značajniji okolinski čimbenik njegova jezičnoga razvoja. Činjenica jest da su mediji u svojim raznim oblicima, a pogotovo digitalni mediji, sveprisutan element svakodnevice odraslih ljudi, a tako i djece. Rad se stoga bavi pitanjem kakvo djelovanje oni mogu imati na svekoliki razvoj djece, a posebice na govorno-jezični razvoj. U radu su prikazani mediji kojima su djeca najviše izložena, a to su tisak, televizija, radio te računala i internet. Isto tako, rad donosi i prikaz govorno-jezičnog razvoja djece rane dobi na uobičajen način kojim se izdvajaju dvije faze jezičnoga razvoja, a to su neverbalna i verbalna faza. Nakon toga, u radu se donosi uvid u domaću i stranu literaturu o mogućem djelovanju medija, posebno televizije kao najzastupljenijeg medija u domaćinstvima, na djecu i njihov govorno-jezični razvoj. Prikazani su pozitivni i negativni elementi djelovanja medija, te važna uloga roditelja i odgojitelja u govorno-jezičnom razvoju djece, ne samo kao govornih uzora i poticatelja za dječje jezično napredovanje, nego i onih koji, birajući medijske sadržaje za svoje dijete, odnosno za djecu koju odgajaju, u velikoj mjeri mogu usmjeravati djelovanje medija na jezični razvoj djeteta. Dakako, da bi roditelji i odgojitelji to uistinu i mogli, oni trebaju
biti osviješteni za medije, njihovu prisutnost u okolini i njihove mogućnosti kad je o jezičnom razvoju djece riječ.
Sažetak (engleski) The topic of this paper is the presentation of children's language development in today's society, which is significantly marked by the presence of various media whose language materials reach the child and are an increasingly important environmental factor in his language development. The fact is that the media in their various forms, and especially digital media, are a ubiquitous element of the daily lives of adults, and thus children. The paper therefore deals with the question of what effect they can have on the overall development of children, and especially on speech and language development.
The paper presents the media to which children are most exposed, namely the press, television, radio, computers and the Internet. Likewise, the paper presents the speech-language development of young children in the usual way, which distinguishes two phases of language development, namely the non-verbal and verbal phase. After that, the paper provides an insight into domestic and foreign literature on the possible effects of the media, especially television as the most represented medium in households, on children and their speech and language development. Positive and negative elements of media activity are presented, as well as the important role of parents and educators in children's speech and language development, not only as role models and stimulators for children's language progress, but also those who, choosing media content for their child. they educate, to a large extent they can direct the action of the media on the language development of the child. Of course, for parents and educators to really be able to do this, they need to be aware of the media, their presence in the environment and their capabilities when it comes to children's language development.
Ključne riječi
mediji
djeca rane dobi
dječji jezični razvoj
Ključne riječi (engleski)
media
young children
children's language development
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:959477
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-07-26 09:45:44