Sažetak | Razvoj učenikove kulture čitanja, književnoga ukusa, ljubavi prema čitanju i čitalačkih sposobnosti te upoznavanje učenika s reprezentativnim djelima različitih književnih vrsta, samo su neki od ciljeva i zadaća lektire. Iako bi lektira trebala biti poticajan i zanimljiv način ostvarenja navedenih ciljeva, nastavi lektire često se pristupa na zastarjeli način koji se svodi na puku interpretaciju lektirnoga djela. Naposljetku, takav rad dovodi do dosade, brzog zamora i odbojnosti učenika prema čitanju. Kako bi se to izbjeglo, sate lektire treba osuvremeniti, a lektirnim se djelima treba pristupiti na kreativan način koji od učenika iziskuje angažiranost i rad kroz poticajne aktivnosti primjerene učenikovim doživljajno-spoznajnim mogućnostima, afinitetima i interesima. Jedan od tih pristupa je kroz aktivnost escape room ili soba za bijeg. Zadatak ove igre je ,,pobjeći“ iz sobe, a kako bi pronašli izlaz i pobijedili, igrači moraju u zadanom vremenu riješiti niz izazova i zagonetki koje postepeno postaju kompleksnije i teže. Cilj ovoga rada je istražiti na koji način učitelji mogu osuvremeniti nastavu lektire kroz kreativni pristup lektiri koristeći escape room u nastavi te kako se tim pristupom učenike može potaknuti na čitanje. Primjena ove aktivnosti u nastavi lektire prikazana je na primjeru djela Pismo iz Zelengrada hrvatske spisateljice Nevenke Videk za koje je istraživanje pokazalo da učenici uglavnom sadržajno ne razumiju, što dovodi do odbojnosti i nevoljkosti prema čitanju djela. Suprotno mišljenjima učenika, ovo se djelo pokazalo kao učiteljima jedno od najdražih lektirnih djela. Upravo zbog toga, inovativnijim i kreativnijim pristupom ovom lektirnom djelu, učenicima se ovo djelo može približiti i omogućiti njegovo bolje shvaćanje. Ovaj rad želi aktivnošću soba za bijeg, koja iziskuje visoku angažiranost, aktivnost i korištenje svih kognitivnih razina učenikovog znanja, učiniti djelo pristupačnijim suvremenim generacijama djece. |
Sažetak (engleski) | The development of students' reading culture, literary taste, love of reading, reading skills, and acquainting students with representative works of various literary genres are just some of the goals and tasks of required reading. Although the required reading should be a stimulating and interesting way to achieve these goals, required reading lessons are often approached in a traditional way that comes down to a mere interpretation of a literary work, which ultimately leads to boredom, fatigue, and aversion to reading. To avoid this, required reading lessons should be modernized, and literary works should be approached in a creative way that requires students to be engaged and work through stimulating activities appropriate to the student's cognitive abilities, affinities, and interests. One of these approaches is an escape room activity. The task of this game is to "escape" from the room. To find a way out and win, players must solve a series of challenges and puzzles on time, which gradually become more complex and difficult. The aim of this paper is to investigate how teachers can modernize the teaching of required reading through a creative approach to reading using the escape room in teaching and how this approach can encourage students to continue reading. The application of this activity in required reading lessons is shown on the example of the literary work Letter from Zelengrad by Croatian writer Nevenka Videk, for which research has shown that students generally do not understand the content, which leads to aversion and reluctance to read the work. Contrary to the students’ opinions, this work proved to be one of the favourite reading works of teachers. That is why, with a more innovative and creative approach to this work, students can get engaged with this work and understand it well in accordance with their abilities. This paper, using an escape room, seeks to make the literary work more accessible to modern generations which requires high engagement, activity, and the use of all cognitive levels of student knowledge, their abilities, desires, and interests. |