Naslov Razvijanje kritičkog mišljenja kod učenika osnovnoškolske dobi
Naslov (engleski) The development of critical thinking in primary school children
Autor Talia Grubač
Mentor Tomislav Krznar (mentor)
Član povjerenstva Tomislav Krznar (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marko Badrić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Davor Žilić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2022-07-15, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filozofija Filozofija odgoja
Sažetak Kritičko mišljenje primarna je vještina naglašena u osnovnom, srednjem i visokom obrazovanju kao neophodna za život. Međutim, ne radi se o procesu „pročitaj i zapamti“, već o vještini koja se mora naučiti kroz praksu kako bi postala produktivna navika. Izazov za učitelja je to što podučavanje zahtijeva više od površnog objašnjenja i izdavanja direktive za njegovu upotrebu. Prije ulaska u formalno razredno okruženje, djeca su poučena prihvatiti ono što je prezentirano u vijestima, medijima ili od strane roditelja bez pitanja osobito kad osobe od autoriteta iznose informacije. Stoga je bitno postepeno implementirati i osvijestiti kritičko mišljenje na svakom nastavnom satu i nastavnoj situaciji. Sam način poučavanja kritičkog mišljenja i način na koji ga učenici koriste određuje njegovu učinkovitost kao cjeloživotne vještine. Učenike se mora poticati da ga svrsishodno koriste, uz pružanje smjernica u procesu učenja i provedbe. Treba težiti učenju postavljanja pitanja i nikada ništa ne prihvatiti ili pretpostaviti bez dokaza. Međutim, postavljanje pitanja samo je početak jer za korištenje mora postojati jasno definirana svrha. Kao kritički mislioci, učenici pretvaraju obične i površne odgovore i radove u dobro razrađene i svrhovite odgovore. To je neprocjenjiva vještina koja se može naučiti kroz objašnjenje, praksu i izravnu primjenu. A kad učenici prevladaju izazove za razvoj i korištenje kritičkog mišljenja, uvidjet će i širinu koju ova vještina pruža. Shodno tome, od krucijalne važnosti je učenike od prvog do četvrtog razreda osnovne škole učiti kako misliti o tome što mislimo, a u tome su nam od pomoći neke filozofske metode razvijanja kritičkog mišljenja, poput Lipmanove metode, demoktarsko-filozofske metode, metode Jacques Levineova i Sokratove metode.
Sažetak (engleski) Critical thinking is a primary skill emphasized in primary, secondary and higher education as a necessary life skill. However, this is not a process „to read and to remember “, but a skill that must be learned through practice in order to become a productive habit. The challenge for the teacher is that teaching requires more than a superficial explanation and the issuance of a directive for its use. It is a skill that is used daily without awareness. Prior to entering a formal classroom environment, children are taught to accept what is presented in the news, the media, or by parents without question, especially when persons of authority present information. Therefore, it is important to gradually implement and raise awareness of critical thinking in each lesson and teaching situation. The very way in which critical thinking is taught and the way students use it determines its effectiveness as a lifelong skill. They must be encouraged to use it purposefully, while providing guidance in the learning and implementation process. Students must be taught to ask questions and never accept or assume anything without evidence. However, asking questions is just the beginning because there must be a clearly defined purpose to use. As critical thinkers, students turn ordinary and superficial answers and papers into well-crafted and purposeful answers. It is an invaluable skill that can be learned through explanation, practice and direct application. And as students overcome the challenges of developing and using critical thinking, they will also see the breadth that this skill provides. Consequently, it is crucial to teach students from the first to the fourth grade of primary school how to think about what we think, and in this we are helped by philosophical methods of developing critical thinking.
Ključne riječi
kritičko mišljenje
filozofske vještine
Lipmanova metoda
demokratsko-filozofska metoda
Sokratova metoda
Ključne riječi (engleski)
critical thinking
philosophical skills
Lipman method
democratic-philosophical method
Socrates method
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:916523
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-12-15 08:48:02