Naslov Uloga emocija u dječjem likovnom izražavanju
Naslov (engleski) The role of emotions in children's artistic expression
Autor Klara Kapitanić
Mentor Antonija Balić (mentor)
Član povjerenstva Marijana Županić Benić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Morana Varović Čekolj (član povjerenstva)
Član povjerenstva Antonija Balić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2022-09-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana UMJETNIČKO PODRUČJE Interdisciplinarno umjetničko polje
Sažetak Cilj ovog rada bio je ukazati na značajnu ulogu emocija u dječjem likovnom izražavanju. Likovne aktivnosti pogoduju cjelovitom razvoju djece te ona mogu napredovati uz kvalitetne i primjerene poticaje od strane odgojitelja koji prepoznaje vrijednost dječjeg likovnog stvaralaštva. Djeca reagiraju na svakodnevne situacije vođena emocijama, pa tako i stvaraju prema trenutnim emocijama, mislima i interesima.
Kako se dijete razvija i raste, usporedno s time prolazi i kroz četiri razvojne faze likovnog izražavanja, krećući od najjednostavnijeg šaranja pa sve do realističnog prikaza objekata. Djeca prilikom crtanja najviše pažnje obraćaju na linije, boju i sadržaj, jer preko te tri odrednice crteža mogu najvjernije iskazati svoje emocije. Osim što se u crtežu očituju dječje emocije, likovna umjetnost djeluje na njih tako što njihove negativne emocije pretvara u pozitivne i čini ih sretnijima. Sam proces likovnog stvaralaštva iz djeteta izvlači ono najbolje od njega, stoga je proces puno važniji od samog produkta, odnosno gotovog crteža. Sabiranje misli i osjećaja te njihovo prenošenje na papir zahtijeva pripremu i određeno vrijeme kako bi došlo do gotovog dječjeg crteža. Djeca ne vole ostaviti nedorečen crtež, nego će odvojiti za njega onoliko vremena koliko je potrebno da nacrtaju sve što su zamislili. Skupina od desetero djece predškolske dobi može dobiti isti zadatak – nacrtati određenu vazu s cvijećem koja je postavljena ispred svih, no nakon aktivnosti zasigurno bi bilo izloženo deset crteža s vidno različitim vazama i različitim cvijećem, upravo zbog toga što djeca ne reproduciraju stvarnost, već crtaju prema vlastitom iskustvu i osjećaju, što se razlikuje od djeteta do djeteta.
Sažetak (engleski) The aim of this paper was to point out the significant role of emotions in children's artistic expression. Art activities favor the overall children's development and this can be progressed with quality and appropriate incentives from educators who recognize the value of children's artistic creativity. Children react to everyday situations driven by emotions, so they create according to current emotions, thoughts and interests. As the child develops and grows, he also goes through four developmental stages of artistic expression, starting from the simplest drawing up to the realistic representation of objects. When drawing, children pay the most attention to lines, colour and content, because through these three determinants of the drawing, they can most faithfully express their emotions. Apart from the fact that children's emotions are manifested in the drawing, art works on them by turning their negative emotions into positive ones and making them happier. The very process of artistic creation brings out the best in a child, therefore the process is much more important than the product itself, i.e. finished drawing. Collecting thoughts and feelings and transferring them to paper requires preparation and a certain amount of time in order to reach a finished children's drawing. Children do not like to leave drawing unfinished, so they will rather set aside as much time as is needed to draw everything they have imagined. A group of ten preschool aged children can be given the same task - to draw a certain vase with flowers that is placed in front of everyone, but after the activity, ten drawings with visibly different vases and different flowers would certainly be exhibited, exactly because the children do not reproduce reality, but draw according to their own experience and feeling, which differs from child to child.
Ključne riječi
dijete
likovna umjetnost
emocije
crtež
odgojitelj
Ključne riječi (engleski)
child
art
emotions
drawing
educator
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:627928
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-02-21 12:08:46