Sažetak | Obitelj bi trebala biti izvor ljubavi, povjerenja i sretnog djetinjstva te bi se ondje dijete trebalo osjećati sigurno i voljeno. Naime, proces djetetova odgoja odvija se u obitelji u kojoj su roditelji primarni i glavni nosioci cjelokupnog procesa odgoja. Njihova primarna uloga stvoriti uvjete za zadovoljavanje djetetovih bioloških, psiholoških, socijalnih i odgojno – obrazovnih potreba koje će mu omogućiti cjelovit i zdrav razvoj. Odgajajući svoje dijete, roditelji će koristiti dvije temeljne dimenzije odgoja, a to su nadzor i emocionalna toplina. Uzimajući u obzir navedene dvije dimenzije te njihovom kombinacijom dolazi do klasifikacije roditeljskih odgojnih stilova.: autoritaran, autoritativan, permisivan i zanemarujući odgojni stil. Roditeljski odgojni stilovi mogu uvelike utjecati na djetetov kognitivni, socio – emocionalni te tjelesni razvoj. Osim odgojnih stilova, svaki će roditelj imati određenu motivaciju za roditeljstvo te tako postoje altruistička, fatalistička, narcistička i instrumentalna motivacija.
U svrhu ovog diplomskog rada provedeno je istraživanje u online formi tijekom srpnja i kolovoza 2022. godine. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi povezanost motivacije za roditeljstvom i odgojnog stila roditelja. U istraživanju je sudjelovalo N=110 roditelja djece rane i predškolske dobi. Rezultati istraživanja ukazuju na značajnu pozitivnu povezanost autoritarnog odgojnog stila i fatalističke, narcističke i instrumentalne motivacije koja označava potvrđivanje sebe i produženje obiteljske loze te statistički značajnu pozitivnu povezanost popustljivog odgojnog stila i altruističke motivacije te instrumentalne motivacije koja označava produženje obiteljske loze, očuvanje stabilnosti braka i domoljubne motivacije. Nadalje, rezultati istraživanja ukazuju na statistički značajnu pozitivnu povezanost autoritativnog odgojnog stila i fatalističke motivacije te statistički značajnu negativnu povezanost zanemarujućeg odgojnog stila i altruističke te statistički značajnu pozitivnu povezanost s instrumentalnom motivacijom koja označava potvrđivanje sebe i produženje obiteljske loze. |
Sažetak (engleski) | The family should be a source of love, trust and a happy childhood, and the child should feel safe and loved there. Namely, the process of raising a child takes place in a family where parents are the primary and main bearers of the entire process of upbringing. Their primary role is to create conditions for meeting the child's biological, psychological, social and educational needs, which will enable him to have a complete and healthy development. When raising their child, parents will use two fundamental dimensions of upbringing, namely supervision and emotional warmth. Taking into account the mentioned two dimensions and their combination, the classification of parenting styles is arrived at: authoritarian, authoritative, permissive and neglectful. Parenting styles can greatly influence a child's cognitive, socio-emotional and physical development. In addition to parenting styles, each parent will have a certain motivation for parenting, so there are altruistic, fatalistic, narcissistic and instrumental motivations.
For the purpose of this thesis, research was conducted in online form during July and August 2022. The aim of this research was to determine the connection between the motivation for parenthood and the parenting style of parents. N=110 parents of early and preschool children participated in the research. The results of the research indicate a significant positive connection between authoritarian parenting style and fatalistic, narcissistic and instrumental motivation, which indicates self-affirmation and the extension of the family line, and a statistically significant positive connection between the permissive parenting style and altruistic motivation and instrumental motivation, which indicates the extension of the family line, preservation of marriage stability and patriotic motivations. Furthermore, the results of the research indicate a statistically significant positive association between authoritative parenting style and fatalistic motivation, and a statistically significant negative association between neglectful parenting style and altruistic, and a statistically significant positive association with instrumental motivation, which means confirming oneself and extending the family line. |