Sažetak | Autistični poremećaji pripadaju pervazivnim razvojnim poremećajima definiranim kao skupina poremećaja koju obilježava teško oštećenje većeg broja razvojnih područja, među kojima je istaknuta teškoća socijalne interakcije i komunikacije te javljanje stereotipnih i ponavljajućih oblika ponašanja, interesa i aktivnosti. Pet je pervazivnih razvojnih poremećaja iz spektra autizma, a oni su: autizam, Aspergerov sindrom, Rettov sindrom, dezintegrativni poremećaj u djetinjstvu i atipični autizam. Uzroci autizma su biološke naravi, a simptomi mogu biti usporen ili zakašnjeli govor, teškoće u socijalnoj interakciji, izostanak smiješka, nemogućnost prepoznavanja i imenovanja tuđih emocija, izbjegavanje fizičkog kontakta i dodira, kao i osjetljiv senzorni sustav.
Senzorna integracija je organizacija osjeta za upotrebu. Osjeti pružaju potrebne informacije našem tijelu i oni su tzv. hrana za mozak. U slučaju da te informacije ne uspijevaju doći iz mozga u određene dijelove tijela, dolazi do velikih problema u ponašanju i to tzv. poremećaja senzorne integracije. To znači da osjeti dodira, vida, sluha, njuha, okusa, vestibularnog osjetila i propriocepcije nisu pravilno integrirani, što uzrokuje brojne poteškoće u funkcioniranju osobe. Poremećaj senzorne integracije može se javiti sam, a često dolazi i uz druge teškoće kao što su ADHD, autizam, opsesivno kompulzivni poremećaj, intelektualne teškoće, cerebralna paraliza i dr. Neki istraživači misle da određeno dijete ima nasljednu predispoziciju za određeni tip moždanog poremećaja, dok drugi misle da porast zagađenosti okoline, kao što je zagađenje zraka, štetni virusi i razne kemikalije, mogu doprinositi poremećaju. Velika se važnost pridaje pravodobnom identificiranju poremećaja u senzornoj integraciji te primjeni odgovarajuće terapijske podrške. Potrebno je stručno usavršavanje odgojitelja u čijoj grupi borave djeca s poremećajima iz spektra autizma koja iskazuju teškoće u senzornoj integraciji te kontinuirana suradnja odgojitelja i roditelja. |
Sažetak (engleski) | Autism spectrum disorders are pervasive developmental disorders that are defined as a group of disorders in which large number of developmental areas are damaged. The most damaged area is social communication and interaction which are followed by stereotypical and repeated behaviour, interests and activities. There are five pervasive developmental disorders and they are: autism, Asperger syndrome, Rett's syndrome, disintegrative childhood disorder and atypical autism. The cause of autism is biological heritage and symptoms are: late pronunciation or slow speech, difficulties in social interaction, inability to smile and to recognize emotions of other people. Furthermore, as a rule they do not like physical contact with other people and have sensitive sensory system.
Sensory integration is organization of senses that is used in our body. Senses are here to provide important information to our body. There are like „food for our brain“. If brain can't provide that kind of information than it will lead to sensory integration disorder. That means that senses of touch, sight, hearing, smell, taste, vestibular sense and proprioception will probably not be integrated and that will lead to serious problems in future life. Sensory integration disorder can appear by itself, or it can come with other disorders like Attention deficit hyperactivity disorder, obsessive compulsive disorder, intellectual disorders, cerebral paralysis and others. Some scientists think that child can have predisposition for these disorders while others think that increase of Earth pollution can contribute to these disorders. Early identification of sensory integration disorder is very important, combined with the right therapy session. Preschool teachers who work with children with this kind of disorder should work on their professional development, on their communication skills and partnership with their parents. |