Naslov Scenska lutka i bajka kao poticaj dječje kreativnosti
Naslov (engleski) Puppet and fairytale as a stimulus for children's creativity
Autor Andrea Buntić
Mentor Marijana Županić Benić (mentor)
Član povjerenstva Morana Varović Čekolj (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Antonija Balić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marijana Županić Benić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2023-09-11, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana UMJETNIČKO PODRUČJE Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti) Lutkarstvo
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Scenska lutka ginjol je najjednostavnija lutkarska forma. Sastoji se od ruku, glave i haljine koja predstavlja tijelo lutke a navlači se direktno na ruku lutkara poput rukavice. Lutka se animira pokretima ruke lutkara i pomicanjem prstiju na kojima su postavljeni prsti ruke lutke i glava lutke. Osebujan karakter i izgled lutke poznati su još od prošlosti, točnije na prijelazu iz 18. u 19. stoljeće. Lutka ginjol je u različitim dijelovima Europe imala različite nazive. Često su je koristili putujući lutkari u svojim predstavama po Europi i predstavljala je glas naroda, običnog puka. Bajka je u ovom radu bila poticajno sredstvo za izradu određenih likova iz
priče a djeci nit vodilja za animaciju lutaka odnosno likova iz bajke. Bajka je kod djece stvorila radost i potaknula ih na stvaralačko izražavanje.
Ovim radom cilj je bio potaknuti dječje stvaralaštvo čitanjem bajki, izradom i animacijom scenske lutke ginjol. Djeca su od ponuđenih materijala za izradu scenske lutke samostalno izradila lutku ginjol. Motivirani čitanjem i upoznavanjem s bajkama i svojom unutarnjom motivacijom, stvorila su mnoštvo igrokaza i improvizacija u vrtićkoj skupini. Često su igrokazi bili prikaz dječjeg iskustva iz života isprepleteni događajima i likovima iz bajke.
Tijekom izrade lutaka i igrokaza razvijala se suradnja među djecom, izražavali su svoje emocije, pokazivali doživljeno i bogatili svoj rječnik novim riječima i izrazima. Upoznavanjem sa scenskom lutkom ginjol, njezinom izradom i animacijom, djeca su
razvijala, otkrivala i pokazala svoju kreativnost, maštu i stvaralački potencijal. Zaključak ovog rada je da poticana kvalitetnim poticajima kao što su bajke i bogatstvo raznolikog materijala za izradu scenskih lutaka ginjol te animacijom ginjol lutke, djeca imaju mogućnost od najranije dobi razvijati i ostvariti svoju kreativnost i stvaralaštvo.
Sažetak (engleski) The ginjol stage puppet is the simplest form of puppetry. It consists of hands, a head and a dress that represent the puppet's body. To animate the doll, a puppeteer places it on their hand. The puppet is animated by the puppeteer's hand movements and by moving the fingers on which the puppet's fingers and head are placed. The distinctive character and appearance of the doll have been known since the past, more precisely since the late 18th and early 19th centuries. The ginjol doll had different names in different parts of Europe. She travelled together with travelling puppeteers in Europe and represented the voice of the common people. This paper shows how the fairy tale was a stimulating tool for children creating the dolls based on certain characters from the story. It was also a guiding thread for children animating the characters. The fairy tale created joy in children and encouraged creative language and innovation.
The goal of the work described in this paper was to encourage creativity in children of early and preschool age by reading a fairy tale, making a ginjol stage doll and animating it. The children independently made a ginjol doll from the offered material for making a stage doll. Motivated by reading and learning about fairy tales and their inner motivation, the children created many plays and improvisations in the kindergarten group. In making puppets and plays they developed cooperation, expressed emotions and enriched their vocabulary. By getting to know the ginjol stage doll, its creation and animation, children developed, discovered and showed their creativity and imagination. The conclusion of this paper is that children are encouraged by quality incentives such as fairy tales and the wealth of materials for making ginjol stage dolls and doll animation. They have the opportunity from an early age to develop and achieve their creative potential.
Ključne riječi
scenska lutka ginjol
bajka
dijete
kreativnost
Ključne riječi (engleski)
stage doll ginjol
fairy tale
children's creativity
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:961999
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-01-12 11:32:57