Naslov Povezanost poremećaja hiperaktivnosti i deficita pažnje s agresivnim ponašanjem u predškolskoj dobi
Naslov (engleski) The relation between hyperactivity disorder and attention deficit disorder with aggressive behavior in preschool age children
Autor Anja Kozlović
Mentor Marija Šarić Drnas (mentor)
Član povjerenstva Diana Olčar (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marija Šarić Drnas (član povjerenstva)
Član povjerenstva Paula Pedić Duić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2023-09-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Razvojna psihologija
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak U ovom radu istražuje se povezanost između poremećaja hiperaktivnosti i deficita pažnje (ADHD) i agresivnog ponašanja kod djece predškolske dobi. ADHD je neurobiološki poremećaj koji se često dijagnosticira u djetinjstvu i karakteriziraju ga hiperaktivnost, impulzivnost i poteškoće s koncentracijom. Agresivno ponašanje, s druge strane, obuhvaća verbalne ili fizičke postupke kojima se namjerno nanosi šteta drugima. Pregledom relevantne literature, istražuje se kako simptomi ADHD-a mogu utjecati na agresivno ponašanje kod predškolske djece. Ovaj rad uključuje analizu neurobioloških čimbenika, učinka socijalnih interakcija i okoline na tu povezanost. Rezultati sugeriraju da djeca s ADHD-om imaju povećanu sklonost agresivnom ponašanju u usporedbi s njihovim vršnjacima. Neurobiološki čimbenici, uključujući disfunkciju određenih dijelova mozga, mogu igrati ključnu ulogu u ovom fenomenu. Također, poteškoće u regulaciji emocija i impulzivnosti kod djece s ADHD-om mogu doprinijeti agresivnom ponašanju. Socijalni čimbenici, kao što su problemi u uspostavljanju prijateljskih veza i komunikacijske poteškoće, također igraju značajnu ulogu. Djeca s ADHD-om često se suočavaju s većim izazovima u socijalnom okruženju, što može dovesti do frustracije i agresivnih reakcija. Čimbenici okoline, poput obiteljskih dinamika i izloženosti nasilju, mogu dodatno pogoršati agresivno ponašanje kod djece s ADHD-om. Odgojitelji igraju ključnu ulogu u razvoju djece s ADHD-om jer su sposobni prilagoditi svoj pedagoški pristup individualnim potrebama svakog djeteta. Također, odgojitelji trebaju surađivati s roditeljima i stručnjacima kako bi razvili individualizirani plan podrške za upravljanje simptomima ADHD-a i poticanje emocionalnog razvoja djece. Zaključuje se da postoji značajna povezanost između ADHD-a i agresivnog ponašanja kod djece predškolske dobi, uz istraživanje neurobioloških, socijalnih i okolišnih čimbenika koji doprinose toj vezi. Razumijevanje te povezanosti ima važne implikacije za dijagnozu i intervenciju kako bi se pomoglo djeci s ADHD-om i smanjilo njihovo agresivno ponašanje.
Sažetak (engleski) This work aims at exploring the link between attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and aggressive behaviour in preschool age children. ADHD is a neurobiological disorder that is often diagnosed during childhood and is characterised by hyperactivity, impulsivity, and attention deficit. Conversely, aggressive behaviour encompasses verbal or physical actions with the sole purpose of hurting others. The research on how ADHD symptoms influence aggressive behaviour in preschool age children is done by means of study of relevant literature. This work includes an analysis of how neurobiological factors, social interactions and environments contribute to this link. Results suggest that children with ADHD are more prone to aggressive behaviour compared to their non-ADHD peers. Neurobiological factors, such as the dysfunctionality of certain parts of the brain, seem to play a significant role in this phenomenon. Furthermore, difficulties in regulating emotions and impulsivity in ADHD-children can contribute to aggressive behaviour. Social factors, such as difficulties in forming friendships or difficulties in communicating with others, also play a crucial role. Children with ADHD are often faced with bigger challenges in a social environment, which can lead to frustration and consequent aggressive reactions. Environmental factors like family dynamics and exposure to violence can further aggravate aggressive behaviour in children with ADHD. Educators play a key role in the development of children with ADHD because they are able to adapt their pedagogical approach to the individual needs of each child. Furthermore, educators need to collaborate with parents and experts to develop an individual support plan to manage ADHD symptoms and encourage the emotional development of such children. In conclusion, this work shows that there is a significant link between ADHD and aggressive behaviour in preschool age children and that neurobiological, social, and environmental factors contribute to this link. The understanding of this link is paramount for the diagnosis and presents implications for intervention that are needed to help children with ADHD and limit their aggressive behaviour.
Ključne riječi
ADHD
agresivnost
komorbiditet
rana i predškolska dob
Ključne riječi (engleski)
ADHD
aggressiveness
comorbidity
early and preschool age
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:537201
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/ baccalaurea) odgojitelj/odgojiteljica djece rane i predškolske dobi (univ. bacc. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-01-22 11:09:40